En fantaskisk helg viet til alle med Italienske kjøretøy.
Arrangementet er flyttet fra Vålerbanen og utvides med 1 dag.
Se baneprogrammet for priser og påmelding.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
Hei!
Det er vel litt for tidlig å høre om programmet for denne helgen? Da tenker jeg på ca hvor mye kjøring det blir for de med skilt? Er arrangementet flyttet pga dette med antall db støy?
Det er jo et fantastisk program som er planlagt for sommeren. Da tenker jeg ikke bare på Italiensk weekend, men på alle banedagene til sammen.
En stor honnør til dere som steller istand dette for oss!
-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm
torstebo:Det er vel litt for tidlig å høre om programmet for denne helgen?
Ja det er nok litt tidlig. Programmet ligger nok ikke klart før nærmere sommeren. Dette er en helg der det sosiale teller like mye som selve kjøringen. Du får kjøre noe mindre enn på en vanlig banedag men får mer brød og sirkus. Vi håper allikevel å få plass til ca 5 pass på lørdag og 4 på søndag. Dette er kun for å gi deg en pekepinn. På slutten av dagen faller også en del av og da pleier det å åpnes for å ta doble pass. Altså, det blir nok kjøring på alle.
Støy var en viktig faktor men ikke den eneste.
5 pass høres bra ut det. Da må jeg søke om fri fra hjemmet den helgen. Ellers kræsjer det med Superbike på Donington på søndagen, men det kan jo tas opp.
Er det for allmennheten å høre om flere faktorer angående Vålerbanen? Sugen på noen pass der også i sommer nemlig. Senior MC har ikke kommet med sitt program enda angående banekjøring, men vet de hadde, 1 tur i hvert fall, på Vålerbanen.
Har du forresten noe litteratur om banekjøring å anbefale mens jeg venter på plussgradene? Har fra før Keith Code 1 & 2 + DVD og Performance Riding Techniques Second Edition. Og til slutt, langt utenfor trådens overskriftens tema, men viktig: Vet du siste nytt om Oslofjord Panoramic Racepark eller en side der man finner oppdatert informasjon om prosjektet???
torstebo:Er det for allmennheten å høre om flere faktorer angående Vålerbanen?
Jeg kan ikke svare for dette arrangementet isolert sett da dette er et samarbeid mellom flere klubber.
Men generelt sett så har vår forening erfart at det er problematisk å få til etøkonomisk bærende arrangementer der oppe. Banen sliter med en veldig streng utslippstillatelse og Vålerbanen vet å ta betalt for Bullerdagene (Noen få helger i året).De prioriteres til store publikumsarrangementer (Mere inntekter for banen)
I fjor til eksempel hadde vi topp vær og banen for oss selv. Allikevel klarte vi ikke å samle mer enn litt over 25 deltakere. På selve Italiensk Dag var det ennå færre som kjørte. Og det er ikke fordi banen er dårlig. Den er jo knall. Men vi har kjørt 2 år med underskudd på Desmodromenes banedager på Vålerbanen. Og denne erfaringen tilsier at dette kan vi ikke fortsette med.
Så hvis du tar baneleie ++, mangel på deltakere, støyproblematikken og ingen mulighet for skiltløst på annet enn Mandager, så er det i dag ikke liv laga for aktiviteter der i 2010. Dette kan selvfølgelig endre seg. Det går noen løse rykter om at utslippstillatelsen er under endring. Ikke noe er bekreftet. For hvis vi klarer å støy 100 db så får vi trolig med 5-10 stk til. Får vi med skiltløse så kan du legge til ennå 10. Dermed er vi oppe i minst 40 som gir et bærende arrangement, Inntil dette lar seg gjøre holder vi oss unna. Så enkelt er det.
Når det gjelder litteratur så har vel du det som trengs. Problemet er å skjønne hva de skriver og gjøre det i praksis. :-)
år det gjelder banen i røyken så er den ikke kommet langt. Dette sto i avisa 10 Des.
"Det ble klart etter at Røyken kommunestyre torsdag kveld ga rådmannen fullmakt til å sluttforhandle og inngå en intensjonsavtale med investorgruppen bak selskapet Oslofjord Panoramic Racepark (OPR).
Arbeidet med konsekvensutredninger, utarbeidelse av en masterplan for raceparken og en ny kommunal reguleringsplan for området ved Follestad Næringspark starter straks intensjonsavtalen er signert, trolig senere denne måneden."
Har dere økt kontantprisen for banedager fra 900,- til 1200,- ?
900 SSie, 2000 mod.
ja
Det var ikke akkurat en god måte å stimulere til økt deltakelse på, ihvertfall.
Vel....Det er flere måter å se dette på. Vi har økt prisen generelt fordi baneleien er blitt dyrere, og vi må sørge for at klubben ikke går i tap på banedagene. Klubben eies av klubbens medlemmer og vi i styret ønsker ikke at alle medlemmene skal sponse banedagene for de som kjører der. Vi har økt prisene mest for de som betaler kontant ved oppmøte fordi vi ønsker at så mange som mulig vil betale på forhånd.Det er mange grunner til dette, en er at vi slipper å håndtere og passe på så mye penger. En annen grunn er at med forhåndsbetaling er nesten alt av papir- og administrasjons-arbeid allerde gjort i forveien. Enda en grunn er at vi får bedre oversikt over arrangementene og kan på et tidligere tidspunkt ev. avlyse dersom det ikke møter opp nok folk. Dette igjen for å ikke belaste klubbens medlemmer med ekstra utgifter. Vi forvalter medlemskontingenten og ønsker at mest mulig skal gå tilbake til medlemmene. Dermed bør banedagene gå ørlite i pluss for å dekke opp eventuelt dårlig oppmøte andre ganger. Ved forhåndsbetaling vil vi lettere kunne fange opp slike situasjoner tidlig og kan dermed ta nødvendige avgjørelser. Vi i styret og de assosierte i banegruppa og i Corse gjør alt dette på frivillig basis uten en eneste krone i betaling. Vi står opp mye tidligere enn dere andre for å sjekke og gjøre i stand bane-området. Vi organiserer, arrangerer og sørger for at det skal bli så bra som mulig. Da forsøker vi også å sørge for at alt blir så enkelt som mulig og så forutsigbart som mulig, slik at vi kan bruke energi og resurser på å gi medlemmene våre en best mulig opplevelse. Som et tankekors til ditt innlegg kan det nevnes at vår siste banedag i 2009 var den med best oppmøte. Der var det kun mulighet til forhåndsbetaling.Vi ønsker og håper på å lage et minst like godt bane-opplegg i år og håper mange, både garvede bane-kjørere og de som vil lære å kjøre sykkel i trygge omgivelser på bane, møter opp på våre banedager også i år. -Didrik-
Strada-General og Styremedlem i Norsk Ducatiforening Desmodromene
Du trenger ikke forklare at alle innvolverte gjør dette gratis - det er åpenbart, og det vet alle som har vært medlem av en og annen klubb opp gjennom årene. Jeg hadde gjerne gjort noe selv, men jeg har ikke kompetanse til å være med å arrangere ting på det nåværende tidspunktet.
Når det gjelder eksemplet om banedagen med mest oppmøte i fjor, så var dette jubilemumsbanedagen (med arrangement og overnatting etterpå), og jeg tror det er god sannsynlighet for at nettopp det hadde innvirkning på oppmøtet/påmeldingen.
Uansett - jeg bare nevner poenget. Dette gjør det lite attraktivt for meg å være med på banedager (uavhengig av poeng som "hvis du ikke er interessert nok i å bli bedre til å kjøre..." o.s.v.), som jeg nevnte i tråden om jubilemumsarrangementet i fjor høst. Jeg har 2+ timer å kjøre til rudskogen, og når det er 10 grader og kaldt regn (noe vi rett som det er opplever både i mai og juli her til lands) så anser jeg det som rimelig utrygt å legge ut på den turen kl. 05:30 på morgenen. I tillegg skal man kjøre samme vei hjem igjen etter 8 timer med ganske mye aktivitet. Derfor ender jeg fort opp med å kaste bort penger (som forøvrig blir gratis pluss i klubbkassen) med forhåndsbetaling når man er ordenlig uheldig med været.
Hadde det f.eks. vært en mulighet for å kjøpe x ant. bevegelige banedager på forhånd, slik at man bruker dagen(e) når man møter og og registrerer, så hadde slike problemer vært ikke-eksisterende. Slik det er nå så blir det bare vanskelige og dyrere. (Jeg snakker selvsagt kun for meg selv her.)
Alternativt "mind-set" til Frank og sikkert andre som tenker likt - 6 arrangementer for 2.600 - blir ~433,- pr gang. Hvis f eks to arrangementer velges bort pga regn, så er stykkprisen 650,-. Fremdeles billig - bare litt over halvparten av oppmøtekontantpris.
Jeg synes styret & stell utelukkende fortjener honnør og støtter tankegangen om enklest mulig administrasjon og felles løft. Fra mitt ståsted er kanskje banepakken unødvendig billig - jeg mener ~433,- (650,-?) pr gang må jo være attraktivt lizzom.
Dæven døtte, jeg gleder meg!!!!
Strada Capitano
Godt poeng. Men 5 arrangementer i løpet av sesongen hvor ikke minst ett vil kræsje med ferie e.l. er lite sannsynlig. Ikke sikkert det er så lett å planlegge ferie rundt banedager. I tillegg til evt. andre hindre.
Jeg har skjønt at enkelte synes det er pysete, teit o.l. å ikke ta turen uavhengig av vær, men det får så være. Jeg tenker primært på én ting når jeg skal kjøre: Egen sikkerhet.
Ellers så må det vel være rimelig lite økonomisk med en slik rabatt for banedagene? Hvis alle kjøpte denne pakken så ville det jo komme veldig mye mindre penger inn pr. banedag? Spesiellt sammenliknet med en _fornuftig_ pris på drop-in. Eller er tanken å gjøre forskjellen så stor at det blir tøvete dyrt med drop-in?
Jeg skjønner deg godt jeg, med tanke på sikkerhet i regnvær. Sett i forhold til gleden og nytten, så ville ikke engang drop-in-pris stoppet meg. Dog er det selvfølgelig individuelt hva man synes banedager er verdt. Enhver må enkelt og greit bestemme seg for om man får valuta for pengene og i den sammenheng risikoberegne sannsynligheten for regn eller andre hindere. Det skal mye regn og mange feriekrasjer til for at dette ikke går i pluss (glede/nytte kontra kostnad). Det fine med banearrangementsdelen av Desmodromene er at den i all vesentlighet finansierer seg selv. "Kostnaden" er det betydelige arbeidet som legges ned av våre frivillige i styret & stell. Jeg håper så mange som mulig utnytter det potensialet som ligger i banedager og støtter opp om klubbens medlemmer, deres sykler, vårt samhold, våre frivillige frontsoldater samt Konge og Fedreland (ble det litt mye nå?)
En salutt for alt og alle i Ducatifamilien
jepp didrik , helt politisk godt argumentert for de avgjørelsene og beslutninger som er tatt, dte er helt umulig å blidgjøre alle , selv om jeg kan tenke meg at dere så gjerne ønsker dette.
Så lenge vi driver en utendørshobby må vi leve med det alle snakker om (været vel ) I målestokk med andre vet jeg ikke om min vei til rudskogen er spesielt lang , men den er nå ca .2.5 time ,men de er fort glemt når en treffer det gode miljøet som møter en på banen.Definitivt bedre med en bomtur, en å sitte hjemme å feige , for deretter å lese på forumet om strøkne forhold på banen.
til dere som styrer å steller, fortsett de gode arbeidet dere gjøre for alle medlemene ( dt er vel ikke rift om de plassene ville jeg tru)
hilsen sølve