Norsk Ducatiforening Desmodromene

Banekveld på Rudskogen 28.jun 2010

rated by 0 users
This post has 32 Replies | 5 Followers

Top 10 Contributor
Posts 1 297
Medlem# 749

Corse medlem
Dagfinn Posted: 01-12-2010 13:58

En banekveld før ferien setter inn.

Se baneprogrammet for priser og påmelding

Dagfinn (Daffy Duc)
-- Desmodromene Corse General --

Top 25 Contributor
Posts 586
Medlem# 748

Corse medlem

Som dagens stevneleder, vil jeg på vegne av banegruppa og dagens mannskap si:
Tusen hjertlig takk til alle deltakere! Big Smile

En stor takk rettes også til de som stiller opp og hjelper til på forespørsel, flaggvakter, og ikke minst de som oppsøker oss og spør om det er noe de kan bidra med.

Det er helt tydlig at deltakerene i skiltgruppene fokuserer på å utvikle seg som Ducatipiloter, og ikke jager rundetider. Og det er akkurat det som er vårt øsnke. Dere er flinke til å ta henysn til hverandre og det er egentlig bare en fornøyelse å holde et slikt arrangement. Deltakerlista endte på over 50 sykler, og i dag hadde vi NULL skiltsykler i bakken! Og det forteller oss at ingen tok unødvendig sjanser eller kjørte over egne evner, og det er nettopp i den sonen du best utvikler deg som fører. Dere har virkelig skjønt det!Clap Håper dere er like disiplinerte på veien også!

Det er artig å følge med på dere og observere hvordan ferdighetene øker i løpet av dagen.

Grazie mille

Top 50 Contributor
Posts 142
Medlem# 987

Jeg deltok i nybegynnergruppa i første fase av banedagen,men prøvde meg litt i den raskere gruppa etterhvert. Men så gikk jeg tilbake til nybeggynergruppa for å få kjørt mest mulig. I ettertid tenkte jeg at det kanskje ikke var lov ??

I alle fall var det en fin kveld.

Top 10 Contributor
Posts 858
Medlem# 1104

Ikke at jeg er erfaren nok til å kjøre så mye, men Jostein stiller et godt spørsmål.

Ellers: Takk for en (som vanlig) knirkefritt gjennomført banedag - eller kveld, for å være nøyaktig, både til arrangørene og deltakerne.

Og det skulle bare mangle at man stiller opp som flaggvakt og annet som skulle være nødvendig - vi er jo tross alt i samme klubb, og alle jobber gratis. Selv synes jeg bare det er morsomt å bidra med noe annet mer enn bare snilekjøring Smile

900SSie -> 999

Top 10 Contributor
Posts 1 297
Medlem# 749

Corse medlem

Bytte av grupper går fint. Men det skal skje i samråd med Stevneleder.

Bytte av gruppe slik at man får kjørt flere pass enn normalt er ikke tillatt. På Mandagens kjøring fikk hver og en 4 pass. Dette er viktig å respektere når vi begynner å bli så mange som vi er nå. Har man f.eks en avtale om å hjelpe en annen deltaker med sporvalg eller annet så er det mulig å gjøre dette, men det skal uansett avklares med Stevneleder.

Dagfinn (Daffy Duc)

Top 25 Contributor
Posts 586
Medlem# 748

Corse medlem

Jostein Jorgensen:

Jeg deltok i nybegynnergruppa i første fase av banedagen,men prøvde meg litt i den raskere gruppa etterhvert. Men så gikk jeg tilbake til nybeggynergruppa for å få kjørt mest mulig. I ettertid tenkte jeg at det kanskje ikke var lov ??

I alle fall var det en fin kveld.

Hei Jostein!

Jeg er glad for å høre at du hadde en fin kveld!Smile
Nei, det du gjorde er absolutt ikke lov! Men du har heller ikke begått regelbrudd så vidt jeg kan se. Det er jeg som skal ta selvkritikk for dårlig kommunikasjon på førermøtet. Derfor er vi veldig takknemmelige for at du setter søkelys på saken, og mitt formål er absolutt ikke å henge ut deg, selv om jeg viderefører deg som eksempel. Dette er veldig konstruktiv informasjon vi må ta med oss videre. Akkurat slike innspill trenger banegruppa for å fortsette utviklingen.

På førermøtet informerte jeg om at dere kunne bytte gruppe dersom dere følte at det var riktig for dere. Og det gjaldt selvfølgelig begge veier (opp eller ned i hastighet). Samtidig oppfordret jeg de som var i tvil til å starte i langsom gruppe. Jeg sa imidlertid ingenting om at det er forbudt å spekulere i dette.

I løpet av arrangementet var det ca.10 førere som kom og spurte meg om de kunne bytte gruppe. Og de aller fleste ville opp i raskere gruppe. Mitt svar var alltid: "Ja, prøv et pass og vurder selv om det passer deg, men ikke kjør ut på banen igjen uten pause".

-End of story tenkte jeg som stevneleder, men slik var det altså ikke.

Derfor er det interessant å belyse årsaken til gruppeinndeling og ditt spørsmål.

1. Vi gjør dette fordi risiki øker i takt med hastighetsforskjeller mellom førere i samme pass, spessielt for utrente baneførere.
  2. Uerfarene førere kan bli skremt, og miste både konsentrasjon og motivasjon, når de blir passert av mye raskere førere.
  3. Raske førere kan bli irritert når de må følge våre regler for forbikjøring og kjøre i kø.
  4. Varigheten av passene er regulert slik at førere har tid til å hvile, spise, drikke og være skjerpet når de er ute på banen.
  5. Konsentrasjonen og sikkerhetsmarginen er dramatisk redusert etter 17 vs 37 minutter, uansett hvor godt trent du er.
  6. Alle deltakere betaler samme beløp og i utgangspunktet likt antall minutter på banen. 

Håper dette var opplysende for deg samtidig som jeg takker for konstruktivt innspill til banegruppa.

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

Jeg setter så enorm pris på arrangementene våre. Takk til store og små!

Et innspill: det var et par ganger det ble litt tett på enden av langstrekkene når flere forsøkte forbikjøring samtidig. Kanskje litt for tett? Jeg synes det er fornuftig å minne om at når man ser/burde se at det kommer raskere førere bak seg i svingene så er ønsket (?) prosedyre at man slipper forbi, selv om man har motor nok til å dra fra på langsidene.

Og så til de som håpet på min flotte video for å studere sin kjøring i  gul gruppe: neida, nothing! Jeg mener å ha trykket på riktige knapper, men har ikke fått noe opptak. Muligens tåler kameraet ikke vibrasjon, muligens har jeg trykket feil - det virker flott på stuebordet og tålte å bli kjørt litt i garasjen, men dessverre ikke noe fra banekvelden. Prøver igjen neste gang.

Strada Capitano

Top 10 Contributor
Posts 858
Medlem# 1104

Som stoppitide sier. Det var i såfall det eneste som ikke var helt perfekt hele tiden i min opplevelse. Et par ganger opplevde jeg at jeg lå nært gjennom svingen og ville forbi ut av svingen, men fant fort ut at med en 900SS funker ikke det hvis 748/996/998-en plutselig gir på skikkelig etter svingen. Men jeg skal ikke påstå at jeg heller alltid er så flink til å se at noen vil forbi, selv om de aller fleste har null problem p.g.a. forskjellen i gamper. Og som sagt er det _veldig_ sjelden at jeg klarer å presse noen gjennom svingene.

900SSie -> 999

Top 10 Contributor
Posts 1 297
Medlem# 749

Corse medlem

stoppitide:
Et innspill: det var et par ganger det ble litt tett på enden av langstrekkene når flere forsøkte forbikjøring samtidig. Kanskje litt for tett? Jeg synes det er fornuftig å minne om at når man ser/burde se at det kommer raskere førere bak seg i svingene så er ønsket (?) prosedyre at man slipper forbi, selv om man har motor nok til å dra fra på langsidene.

Dette innspillet oppfordrer jeg til en liten åpen diskusjon rundt. Dett er mange raske svar på dette men det er ikke alt som funker like bra.

For å få alle til tenke litt så oppfordrer jeg til å ta stilling til noe først. Hvem sitt problem og ansvar er det egentlig?

Arrangøren? Sjåføren som "gasser på sletta"? Sjåføren som gasser i svingene?

Det er mange av dere som har deltatt på diverse banearrangementer. Kan ikke dere dele litt av deres erfaring med hva dere ser funker..

Min personlig mening er at det er sjåføren som kommeer bakfra som har det hele og fulle ansvar. Det er den personen som kan svinge en tur innom når man havner bak noen som kjører veldig annerledes. Det er sjåføren bak som kan legge om sporet sitt og allikevel ha det kjempegøy uten å havne i bakhjulet på slettegasseren. Det er sjåføren bak som kan ofre en langside på å gi sjåføren foran seg et forsprang på 20 - 30 sekunder. 

Vi som arrangør kan også bli bedre på å sette sammen og justere gruppene men "problemet" forsvinner ikke.

Beste tipset jeg har fått er fra Ducceklubben som sier: "Teip speilene på alle deltakere slik at de konsentrerer seg om sin egen kjøring".

Hva synes dere vi burde gjøre?

Dagfinn (Daffy Duc)

Top 25 Contributor
Posts 211
Medlem# 732

Corse medlem

Hei og takk for en fin dag!

Tape på speil er ingen dum ide. Jeg nevnte for en eller annen at bakbrems og speil ikke var noe påheng å bruke på bane. Tilbakevennende greie er de som ikke slipper forbi de som er raskere i svingene men som kanskje ikke har nok pulver på langstrekket. Jeg vurderer koppholder på tanken til statoil kopp. Morro var det og fint å se nye fjes.

Et spørsmål dukket opp fra Rudskogens lydmann??? angående merking av sykler som har vært gjennom teknisk kontroll. Er det noe å tenke på? i dag merkes sykkel kun for betalt banekjøring. Et lite merke til??

Big Smile

It's not the fart that kills, but the smell :-)

Top 25 Contributor
Posts 211
Medlem# 732

Corse medlem

Hei og takk for en fin dag!

Tape på speil er ingen dum ide. Jeg nevnte for en eller annen at bakbrems og speil ikke var noe påheng å bruke på bane. Tilbakevennende greie er de som ikke slipper forbi de som er raskere i svingene men som kanskje ikke har nok pulver på langstrekket. Jeg vurderer koppholder på tanken til statoil kopp. Morro var det og fint å se nye fjes.

Et spørsmål dukket opp fra Rudskogens lydmann??? angående merking av sykler som har vært gjennom teknisk kontroll. Er det noe å tenke på? i dag merkes sykkel kun for betalt banekjøring. Et lite merke til??

Big Smile

It's not the fart that kills, but the smell :-)

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

Min personlige mening er at vi i skiltgruppene bør forholde oss til ekvipasjer både foran og bak, slik man gjør etter veitrafikkloven. Det innbefatter å slippe forbi raskere trafikanter - følgelig må vi ha et tilstrekkelig blikk bakover også - i de speilene vi vel er pålagt å ha og bruke?

Det som muliggjør relativt trygg førerutvikling på bane, er at vi slipper å forholde oss til møtende og kryssende trafikk i tillegg.

Det er riktignok et moment av distraksjon å skulle sjekke bakover, men jeg mener at det må vi kunne klare. Nå sist på Rudskogen opplevde jeg minst fire førere, som ganske tydelig unnlot å slippe forbi. Noen korrigerte underveis, noen var ikke orientert mens andre igjen ikke sjekket/brukte speil.

Jeg tror det på førermøte ble informert om forventningene til fenomenet "å slippe forbi" og da synes jeg at vi skal innrette oss etter disse. 

For den saks skyld - kanskje jeg selv holdt igjen noen. Kanskje jeg kunne ta en drive-through i blandt. Kanskje jeg kunne ta en rolig langside. Poenget er at vi har en praksis som stort sett fungerer godt når alle er samkjørt i den. Det er ikke opp til meg å velge praksis, men jeg håper at det blir bedre disiplin til å overholde den praksisen som til enhver tid er bestemt.  

Det går oftest greit med single-uhell, men hvis flere sykler og førere innblandes så kan det lett bli personskader. Det ville vært for jævlig for den/dem som rammes. Derfor engasjerer jeg meg såpass sterkt for å ha tydelige, håndterbare, etterlevde regler og praksis.

Kjør debattWink 

Strada Capitano

Top 10 Contributor
Posts 966
Medlem# 589

Også kan man ta hensyn, så som at når man vet man ikke kjører fort i svingene, er det ikke noe poeng med full gass på sletta for å komme forbi og dermed hindre de som begynner å få opp farta i svingene, men ikke på død og liv må ha full gass på sletta...... (snakker for meg selv fra rolig gruppe).

Kjør vakkert Yes

Donna Mai-Brith #848

Top 75 Contributor
Posts 98
Medlem# 901

Corse medlem

Min erfaring fra ulike banearrangement er at hastighetsforskjeller er uunngåelig, med inndelig i grupper med forskjellige nivåer ønsker vi jo å minimalisere disse.  Men det vil uansett oppstå forskjeller på forskjellige steder på banen innenfor hver gruppe avhengig av ferdighetsnivå i de ulike partiene av banen. Jeg er enig med Dagfinn i at det er alltid den raskere føreren som kommer bakfra som er ansvarlig. Jeg ønsker vi skal unngå å få slike dragrace situasjoner bortetter langsletta med harde innbremsninger og oi oi oi inni svingen der.  Jeg vil oppfordre alle til å vise hensyn til hverandre ut på der slik at vi får kjørt i trygge omgivelser. Og når det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at ferdighetene utvikles på den beste måten ved mye gassing og mye bremsing, husk at det beste er å kjøre mykt og kontrollert. Føler man at men ikke kommer forbi så ta en tur innom depotet og ut igjen eller bare slakk av på sletta før horna tar overhånd. Jeg vil samtidig oppfordre til å prøve å plukke ut 1 ting en skal trene på i hvert pass, det være seg blikk, forankring, gasskontroll etc, og gjerne diskutere og søke råd hos mere erfarne sjåfører i f.eks Corse gruppa.       

Styremedlem i Norsk Ducatiforening Desmodromene

Top 25 Contributor
Posts 431
Medlem# 719

Corse medlem

Var på kurs med full-kontroll for noen år siden. Da var det satt opp en enkel sjikane på lang-sia, av kjegler. Det gav ekstra svingtrening, farten på lang-strekka ble holdt nede i nesten "lovlig hastighet, og alle fikk mer av det som trengs,- svingtrening. Samt det var også en mulighet å kjøre utenfor, noe som gav en sikker forbikjøring.

Vet ikke om det kunne være en løsning, for å øke sikkerheten og gi mer trening?

Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane

Page 1 of 3 (33 items) 1 2 3 Next > | RSS