Hei.
Jeg skal kjøpe dekkvarmere. Jeg er helt grønn på dette så her er jeg takknemlig for all hjelp. Hvilket merke/type bør jeg kjøpe?
Heisann el Tomaso!
Som du sikkert har registrert nå som du er på utkikk etter dekkvarmere, så finnes det en del forskjellige produsenter.
Du får varmere fra ca.2000,- og oppover og prisen pleier som regel gjennspeile seg i kvalitene på varmeren.
Du får varmere med "fast terostat" også får du varmere som termometer der du juster varmen etter eget ønske.
Vil absolutt anbefale deg a gå for varmere som har "fast termostat", generelt sett er det mer feil/problemer med de typene dere du kan juster varmen på på selve varmeren (al a MotoGP varmerene).
Om ønskelig, sender du meg en priv mld. så skal jeg servere deg litt mer info om du er int.
Hilsen
Trond S #99
Min lille erfaring er at det er rimelige, og dyre.
Jeg har disse,http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=20&subcat=175&id= i en enkel utførelse, uten innstillbar temperatur. De er helt ok, gjør det de skal. Kjøpt hos Grevens. Litt dårlig borrelås, som har blitt slitt.
Her er et utvalg rimelige, http://www.mc-import.no/index.php?main_page=index&cPath=18&zenid=95ef3ec3c81b2abb2242ec099e91617f
Han som driver sia er vel fra østlandet, hørt litt blanda ting om hans leveringer, tar vist ofte lengre tid en planlagt.
Ellers kan du jo se på de "dyre"hos Grevens, men jeg syntes vel 12000 er mye mye å legge i dekkvarmere...
Jarle, Racing4fun, har vel å et utvalg.
Bra du gjør deg klar til sesongen, start for meg om en måned.
Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane
Jeg har disse:http://www.mc-import.no/index.php?main_page=product_info&cPath=18&products_id=4
Ga vel bare 1100kr for dem, så det var jo et kupp. De har en liten diode som lyser grønt når dekkene har oppnådd høy nok temperatur. Meget solide borrelåser også.
Syns de fungerer meget bra. Har også hatt Moto GP dekkvarmere med innstillbar temperatur, som også fungerte bra men beholdt Sumo varmerene pga bedre passform på 999Ren.
Husk å bestille dekkvarmere etter dekkdimensjon også. Noen er tilpasset 180 bakdekk mens andre er til 190 dekk.
Rogalending med 08 Hypermotard 1100S og 07 Piano
http://www.mc-racing.no/index.php?main_page=product_info&cPath=14&products_id=14
Ennå en ny aktør på "racing" markedet i Norge. Uten at jeg har kjennskap til de eller deres produkter. Så deres annonse på racing.no
Jeg hadde gått for varmere av kjent merke, vi har kjøpt litt forskjellig og har vel egentlig funnet ut at cap-it eller bandit er det som funker best...
Tor Erik #64
Tusen takk for hjelpen og nyttig informasjon alle sammen! Jeg er nå litt mer kompetent på dekkvarmere og har handlet
Hva ble det for merke, Tomaso?
Valget falt på Bandit.
Helt sikkert bra dekkvarmere. Det jeg har tenkt litt på i det siste, er hva som egentlig skjer med dekkets temperatur før, under og etter kjøring. Èn ting er den temperatur dekkvarmeren "sier" dekket har, en annen ting som burde være like viktig, er å verifisere dekkets virkelige temperatur etter dekkvarming, og så måle dekkets temperatur etter kjøring, så logge dette opp mot de lokale forhold banen har (vått, opptørkende. luftfuktighet, helt tørt). Grunnen til at jeg skriver det slik ar at ved egen erfaring på RS, selv på en solfylt ettermiddag, var banen glatt fordi luftfuktigheten var så høy.
Man vet at dekktrykk er konstant i utgangspunktet, men om man har en dekk temperatur måler, kan man således justere dekktrykk opp mot den temperatur man klarer å oppnå under de rådende forhold, slik at dekkets temperatur kan ligge innenfor dekkleverandørens anbefalte verier. Disse temperaturverdiene mener jeg det er mulig å få tak i fra bla. Pirelli.
Noen på Forumet som vet mer innenfor dette emnet...?
hangout: Man vet at dekktrykk er konstant i utgangspunktet, men om man har en dekk temperatur måler, kan man således justere dekktrykk opp mot den temperatur man klarer å oppnå under de rådende forhold, slik at dekkets temperatur kan ligge innenfor dekkleverandørens anbefalte verier. Disse temperaturverdiene mener jeg det er mulig å få tak i fra bla. Pirelli. Noen på Forumet som vet mer innenfor dette emnet...?
Det er sikker lurt å gjøre det slik du beskriver (siden det vel er temperaturen og ikke trykket vi egentlig ønsker å regulere), men oppnår du ikke noe av det samme med å måle trykket i dekket før og etter et pass? Vil ikke trykkøkningen fortelle deg mye av det du er ute etter?
-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm
Jo, og her er jeg usikker. Er det optimalt grep med riktig dekktrykk, eller riktig oppnådd temperatur? Hvem av disse 2 parameter er bestemmende? Jeg er klar over at dette selvsagt henger sammen, men kanskje kan det hjelpe med en dekk temperatur måler? En sånn dings som man stikker inn i dekket?
Ofte ser man det både i F1 og MotoGP, at teknikere måler temperatur med èn gang en bil eller sykkel kommer i pitboxen.
Vi pleier å måle trykk og temp på vei ut og inn, noen ganger under kjøring også. Dette gjør vi for å få oversikt over hva trykk en må ha for å få rett temp. Noe som er viktig for grep og holdbarhet.
Ducati selger jo et system der du kan overvåke dette mens du kjører, ikke dumt det.
På Dunlop f.eks kjører vi ut med 1.1-1.2 bar i bakhjulet, arbtemp på disse hjulene er 110-120 grader. Dekkvarmere klarer ikke nå dette alene slik at vi må beregne hvor mye trykket stiger for å få rett temp. Ofte stiger det til mellom 1.3-1.4 bar, er det kaldere må vi ha mindre luft for å få rett temp og omvendt.
Tempen på hjulet er nok viktigst, men kan ikke ha så lite luft at dekket blir ustabilt. Da er det annen gummiblanding som gjelder. Trykket er jo et verktøy for å få rett temp.
Akkurat, og jeg ser jo at det er en vitenskap i seg selv, og takk for info, Tor Erik, veldig bra. Vet du hvor man får tak i en slik temp. måler til dekk?