Til alle Ducati entusiaster,
Jeg vet ikke om foreningen har noe felles "møtested" for medlemmene generelt og for Oslo området spesielt?Jeg vet heller ikke hvordan styret og medlemmene forøvrig stiller seg til et forslag om å etablere et slikt møtelokale, eller klubbhus i Oslo? Vi må forutsette at lokalet har kjøreport og som kan romme et visst antall medlemmer (15-25, eller flere?) og sykler til vinterlagring, felles verksted, oppholdsrom for møter etc. Struktur og organisering bør debatteres. Hvis det er stor nok interesse for forslaget, håper jeg medlemmenes forskjellige synspunkter vil komme fram. Det er sikkert mange måter å organisere et slikt møtested på, noe vi må diskutere oss fram til. Engasjer dere og bli med på å debattere følgende punkter, eller kom opp med alternative ideer og spørsmål?
1. For hvem av oss og for hvor mange?
2. Smertegrense for økonomisk andel pr medlem?
3. Noen må ha et overordnet ansvar, hvem og hvordan?
4. Hvordan skal det organiseres rettferdig?
5. Eksklusivt for Ducatister? Corse, klassisk, street?
6. Ikke kommersielt?
7. Felles innjøpsordninger for deler etc.?
8. Foredrag om mekanikk, vedlikehold, sveising, elektro etc.
9. Kurser
10. Sosiale møter, fester etc.
Jeg har et lokale på hånden (fra mars 2010) som egner seg, men ønsker ikke å gå ut med detaljer om dette før forslaget har spredd seg blant oss, vekket interesse og blitt diskutert inngående. Det er opp til hver enkelt av oss. Hvis noen synes at jeg driter meg ut med dette initiativet, vil jeg gjerne ha en saklig tilbakemelding på det også.
Med vennlig hilsen
Jan Petter Myhre
Medlem nr. 1001
Hei, nei tvert i mot, jeg synes forslaget er strålende. Det eneste negeative jeg kan se, er at der det samler seg fine sykler, tiltrekker dette også en type oppmerksomhet som ikke er bra, jeg tenker spesielt på tyveri. Og om det skulle brenne...bare tanken på at et 10 talls Ducatier brenner opp...grusomt!!!
Jeg har tenkt tanken selv - bra initiativ!
Umiddelbare tilfeldige tanker: hyggelig / dyrt / usikkert / øker samholdet / nyttig / øker aktivitetsnivået / hvem vil være ansvarlig / hvor stort / ........
Jeg er litt skeptisk med tanke på om vi er mange nok og hvorvidt et klubbhus i Oslo passer for medlemsmassen. Med et klubbhus vil Foreningen (måtte) forandre seg til en tettere klubb med økt aktivitets- og kostnadsnivå. Mange fordeler med det, men altså en ganske drastisk endring.
Jeg er positiv og håper vi kan få til noe her. Drømmescenariet mitt er "Løvaas Oslo" med vårt klubblokale ved siden av og en kaffebar på hjørnet.....
Strada Capitano
Hangout,
Det du nevner er såvidt jeg kan se en del av livet i sin alminnelighet. Alt man gjør innebærer risiko. Hva med ditt eget hjem, ditt eget liv, dine barns liv, hvis det skulle brenne, eller bli bestjålet. Slike "hendelser" kan organiseres og risiko reduseres. Vi installerer alarm i husene våre, småbåteiere som er medeiere i havnanlegg med vinteropplag har vaktskiftordninger, noe som er upraktisk og som krever ansvar, men det regner jeg som en selvfølge at man tar del i, hvis man søker å skape et utvidet miljø.
Først: Jeg synes dette er et veldig bra og spennende initiativ.
Men siden Desmodromene er en landsdekkende forening blir det vel vanskelig å få til dette i direkte regi av klubben. Det må ordnes enten via en undergruppering innad i klubben (à là Touringgruppe, racinggruppe osv.) eller litt på siden. Økonomisk må dette bæres av deltakerene, men det er mulig foreningen kan bistå med oppstartsmidler tilsvarende som ble gjort for å starte de to grupperingene jeg nevnte over.
Men jeg er helt sikker på at initiativtakere vil få støtte fra foreningen om de presenterer en god og realistisk plan for styret for hvordan dette kan gjennomføres. Da tenker jeg på økonomiske garantier, promotering for å skaffe deltakere osv.
Jeg ville tatt en prat med Dagfinn om hvilke muligheter som finnes for at dette kan støttes av Desmodromene og hvordan veien videre kan være.
Stoppitide,
Ja, her har du noen viktige poenger og som jeg vet lite om. Dette vil tiden vise om noen kommer på banen her med noen harde fakta. Norsk Veteran Motorsykkel Club (NVMC) har distriktskontorer / klubber. Kan det være en måte å turnere problematikken på? Jeg tror vi må få lastet opp en illustrasjon som kan forklare desmodromenes geografisk fordeling / plassering i kongeriket? Hvem er i posisjon til å påta seg den jobben, noen i styret kanskje?
Jeg tror du skal tenke litt på forskjellen mellom en klubb med lokal tilhørighet (som du har lyst til å lage) og en landsdekkende forening (som vi er nå).
Det er en ganske stor forskjell. Det du har lyst til å lage er i praksis "Ducatiklubb Oslo". Som sagt så finnes det muligheter for foreningen å hjelpe til med å få noe slikt på plass om det presenteres på en riktig måte overfor styre (neste årsmøte blir for lenge til ift. mars 2010).
Men jeg tror ikke du greier å endre vår landsdekkende forening til å bli en samling av lokale klubber med egne lokaler.
Hei Helge,
Veldig bra, jeg følger gjerne dette opp i forhold til Dagfinn!
Først, vil jeg foreslå at de som finner dette interessant og som vil være med og arbeide for saken, melder sin interresse via forumet med følgende; Medlem #, Ja, jeg vil være med, alder og sykkeltype? Med dette, en liten markedsundersøkelse...
MEDLEM #1001; Ja, jeg vil være med!
ALDER: 49
SYKKEL: Modifisert Ducati GT-1000
Et par poenger til:
Jeg tror du skal fokusere mest på hvordan du kan få Desmodromene til å støtte dette initiativet fremfor å prøve å endre foreningen til å bli en klubb.
Når det gjelder geografisk plassering av medlemsmassen så må styret evt. komme ut med denne. Det skal ihvertfall være en ganske enkel sak å lage en oversikt pr. postnummer.
peterboy: Først, vil jeg foreslå at de som finner dette interessant og som vil være med og arbeide for saken, melder sin interresse via forumet med følgende; Medlem #, Ja, jeg vil være med, alder og sykkeltype? Med dette, en liten markedsundersøkelse...
Jeg vil være interessert når jeg får meg Ducati igjen. Det blir ikke 2010, sikter mot 2011.
En forutsetning for min del er:
(*) For å foklare denne litt: Jeg bor midt i Oslogryta uten gode muligheter for trygg parkering av motorsykkel. Det ville således være interessant å ha et sted å parkere sykkelen permanent, og så sykle/busse/trikke til lokalet med sykkelen. Jeg har uansett ikke behov for å bruke sykkelen til/fra jobb eller lignende. Tidligere har jeg gjort det på samme måte, har hatt muligheten til trygg parkering i et bilverksted for 400kr/mnd. Dette var 20 min gange/7 min tråsykling fra der jeg bor. Dette medførte også at jeg kunne svare JA når forsikringsselskapet spurte meg om jeg parkerer sykkelen i egen/låst garasje, noe som kan være en forutsetning for å få kaskoforsikre en dyr motorsykkel i Oslo i det hele tatt..
Helge,
Fint! Det er viktig for meg å presisere at noen revolusjon hvor klubben skal endres har aldri vært i mine tanker, ei heller ikke nevnt av undertegnede. Det er et initiativ ovenfor ducatister i Oslo området og et eventuelt ønske om å ha et samlingssted for mekking, utgangspunkt for felles turer, møter etc. Dette er det ingen grunn til å missforstå!
peterboy: Helge, Fint! Det er viktig for meg å presisere at noen revolusjon hvor klubben skal endres har aldri vært i mine tanker, ei heller ikke nevnt av undertegnede. Det er et initiativ ovenfor ducatister i Oslo området og et eventuelt ønske om å ha et samlingssted for mekking, utgangspunkt for felles turer, møter etc. Dette er det ingen grunn til å missforstå!
Peterboy, kan du antyde beliggenhet, størrelse og pris på de lokalene du har i sikte? Artigere å brainstorm'e med konkret utgangspunkt. Kan vi dele med noen, andre klubber eller verksteder? Kanskje bedre/billigere utnyttelse av eksisterende fasiliteter.... Mon tro om noen butikker/verksteder har ledig kapasitet i disse tider......
Oslo syd, utenfor Sentrum. Prospekt er underveis pr post. Det er fritt opptil hver enkelt å finne et lokale som egner seg. Mitt utspill er en ide som alle kan gripe tak i. Men det er ikke enkelt å finne en god kombinasjon for alle våre ønsker, det er helt sikkert. Jeg vil komme tilbake til dette i detalj hvis det er stor nok interesse for en felles dugnad.
Dette er selvsagt en glimrende idé. Og selv om jeg bor 5.5 mil utenfor Oslo så er det absolutt interessant, men det avhenger veldig av pris og fasciliteter.
900 SSie, 2000 mod.