Norsk Ducatiforening Desmodromene

Skifte reim på 748 selv?

rated by 0 users
This post has 22 Replies | 1 Follower

Top 75 Contributor
Posts 80
Peavey Posted: 12-02-2009 20:01

Hei

Noen her som vet om man "kommer av" med å skifte reimen på en 748 selv?

Den har gått ut på dato, nesten ikke kjørt noen km siden sist, så tenkte kanskje å prøve å bytte den selv denne gang. Men lar det seg gjennomføre noenlunde greit?

-Arve-

Top 10 Contributor
Posts 770
Medlem# 648

Corse medlem

Det lar seg gjøre veldig greit.  Desmopuritanere vil hevde at reimene strammes med spesialverktøyet som måler eksakt stramming. Det funker fint å bruke tommelfingerregelen om at reimen skal kunne "vris" 1/4 etter stramming.

Alle drev har posisjonsmerker som gjør jobben helt grei å gjøre selv.

Det største plunderet er faktisk å fjerne det vertikale dekselet. Det er selvsagt heller ikke akkurat rocket science.

-- Odd - NDfD #648

Top 25 Contributor
Posts 456
Medlem# 511

Haynes har en verkstedbok for 748/916/996. Den koster sikkert 298,- (?) og forteller alt du trenger å vite. Anbefales. 

Top 75 Contributor
Posts 80

Har den så det er ikke noe problem.

Så konklusjonen er at det er relativt overkommelig og at man ikke trenger noe form for spesialverktøy?

Top 10 Contributor
Posts 770
Medlem# 648

Corse medlem

Det eneste verktøyet du trenger er et par umbrakonøkler.

-- Odd - NDfD #648

Top 25 Contributor
Posts 456
Medlem# 511

Kan det bli enklere? Det er bare en myte at det er så vanskelig med service på 748/916/996. Den er enkel å skru på og det går fort. 

Top 75 Contributor
Posts 80

Okay, da blir det skifte av regreim selv :)

Er det noe annet en selve reimen jeg må bestille når jeg skal utføre dette? Er det noe annet som må skiftes i samme slengen?

-Arve-

Top 25 Contributor
Posts 219
Medlem# 911

Tenkte gjøre det samme selv jeg, men var av den oppfattning at man burde bruke en form for verktøy som låser av kammene mens man holder på. Så de ikke kan bevege seg.

Få høre da hvordan det gikk når du er ferdig med jobbenSmile

When in doubt, gas it!

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

mrjones:

Tenkte gjøre det samme selv jeg, men var av den oppfattning at man burde bruke en form for verktøy som låser av kammene mens man holder på. Så de ikke kan bevege seg.

Nå har jeg faktisk aldri byttet reimer selv, men er det ikke nettopp for å slippe å låse kammene at det er markeringer på kamhjulene?

Top 25 Contributor
Posts 456
Medlem# 511

Du må ikke låse kammene med eget verktøy. Men kjøper man et egnet verktøy på ebay så blir jo jobben enda enklere. Det er ikke dyrt. 

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=ducati+748+cam+lock&_sacat=See-All-Categories

Top 25 Contributor
Posts 219
Medlem# 911

Da har jeg kanskje forstått det riktig at med verktøyet trenger man ikke dreie stemplet til TDC for å posisjonere kammene? Bare å skru av dekslene, smette på plass verktøyet, og ta av reimene?

When in doubt, gas it!

Top 25 Contributor
Posts 456
Medlem# 511

mrjones:
Da har jeg kanskje forstått det riktig at med verktøyet trenger man ikke dreie stemplet til TDC for å posisjonere kammene? Bare å skru av dekslene, smette på plass verktøyet, og ta av reimene?

Det vil jeg tro. Men reimene skal likevel strammes til riktig styrke med den respektive sylinder i TDC på komp. Finne TDC er uansett en enkel affære, når alle merkene på reimhjulene stemmer så er horisontal i TDC. 

Anbefaler Haynes service and repair manual til alle som ikke har den, ca 250,- ferdig levert i postkassa fra verdens største butikk, ebay. 

Top 10 Contributor
Posts 770
Medlem# 648

Corse medlem

mrjones:

Som Helge sier, markeringene på hjulene er tilstrekkelig. Sørg først for at veiva står i rett posisjon, - det er markeringer på den også, i tillegg til at du kan kontrollsjekke i inspeksjonsvinduet på venstre side av motoren. Det er kun ett av kamhjulene du må spenne manuelt, og det klarer du greit med fingrene om reimene er entret rundt øvrige hjul.

Det kan forresten være lurt å kontrollsjekke til tross for markeringer. Jeg byttet i høst reimer på en Monster der forhandler åpenbart ikke hadde opplyst at motoren ghar vært åpnet, for der var hjulene ikke satt på korrekt ift markeringene. Forhandleren befinner seg i Oslo...

-- Odd - NDfD #648

Top 25 Contributor
Posts 219
Medlem# 911

Har Haynes-manualen, men greit å forhøre seg uansett.

Så kortversjonen er:

Drei veiva til vertikal står i TDC (og da stemmer vel merkene på både veiv og hjul?!?)

Løsne strammehjul

Av med reim, på med ny

Stram

Og ferdig

?

When in doubt, gas it!

Top 25 Contributor
Posts 456
Medlem# 511

mrjones:

Har Haynes-manualen, men greit å forhøre seg uansett.

Så kortversjonen er:

Drei veiva til vertikal står i TDC (og da stemmer vel merkene på både veiv og hjul?!?)

Løsne strammehjul

Av med reim, på med ny

Stram

Og ferdig

?

Skifte reimene. Dreie motoren noen runder med de nye reimene slik at de setter seg og du vet at alt går rundt riktig. Når merkene på reimhjulene stiller seg opp er horisontal i TDC. Nå strammer du horisontal reim til riktig spenn. Så dreier du veiva videre 270 grader eller til merket på reim drivhjulet står ca kl 3 (?), da er du i nærheten av TDC for vertikal. Så strammer du vertikal til riktig spenn. Dreier så noen runder og sjekker spenn på ny og på ny og på ny. Så monterer du sammen.

Hvis du er en selvsikker type så kan du nyte sommeren. Har du dårlig selvtillitt så vil du bekymre deg for reimen resten av sessongen. Det er derfor noen leverer til verksted og andre gjør dette selv. Det er ikke vanskelig men du må vite at du gjør det riktig. 

Page 1 of 2 (23 items) 1 2 Next > | RSS