Norsk Ducatiforening Desmodromene

Ducati 750 sport

rated by 0 users
This post has 16 Replies | 1 Follower

Top 500 Contributor
Posts 5
tomhaug Posted: 11-09-2009 19:59

Jeg har ikke motorsykkellappen ennå, men jeg har lyst til å skaffe meg sykkelen jeg ønsker meg.

Kanskje fordi jeg tror den kan være vanskelig å få tak i.

Jeg ønsker meg en Ducati 750 Sport fra 70-tallet. 

Finnes de?

Hilsen Tom :)

Top 50 Contributor
Posts 129
Medlem# 962

tomhaug:

Jeg ønsker meg en Ducati 750 Sport fra 70-tallet. 

Finnes de?

Joda, de finnes, men det er ikke mange av dem. Og neppe mange i Norge, om noen i det hele tatt. Jeg har ihvertfall aldri sett en 750 sport på norske skilter. Det som derimot finnes (også her i landet) er 750GT som er ombygd til å ligne på sport. Det spørs jo hvor nøye du er på at det skal være originalt.

Det som nok er litt enklere å finne, er squarecase 900 eller Mille i ulike varianter. Sjøl har jeg en Mille S2 som er justert litt i retning av 750 Sport rent utseendemessig. Denne har jeg hatt siden 86, men de siste årene har den ikke vært så mye i bruk.

-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm

Top 500 Contributor
Posts 5

Hei :)

Tusen takk for at du svarte så fort!

Jeg er en ordentlig nybegynner i motorsykkelmiljøet, men jeg så noen bilder på nettet og forelsket meg i 750 Sport!

Men etter å vært en del på nettet i kveld skjønner jeg at den er vanskelig å få tak i..

Men jeg prøver gjerne en Squarecase 900 eller Mille av et eller annet slag.

Vet du hvor i Norge jeg leter etter de?

Eller kanskje du selger en som ikke er så mye i bruk?

Tom :)

Top 50 Contributor
Posts 129
Medlem# 962

tomhaug:

Men jeg prøver gjerne en Squarecase 900 eller Mille av et eller annet slag.

Vet du hvor i Norge jeg leter etter de?

Eller kanskje du selger en som ikke er så mye i bruk?

Nei, man selger ikke sine venner.Smile

Det er ikke så lett å anbefale noe spesielt sted i Norge for å lete etter slikt, men jeg vil tippe at mange av de som blir omsatt her i landet er en tur innom finn.no. For ei stund siden sto det en Mille S2 hos Askim MC (?). Det virket som om den var vanskelig å få solgt, den var ikke akkurat billig. Du kan jo høre med dem, det er jo mulig den fortsatt finnes til salgs.

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Jeg har da sett noen Mike Hailwood-replikaer til salgs de siste årene, sammen med et par S2 Mille. 900SS kan jeg ikke huske å ha sett på finn.

Skal du finne en innen rimelig tid tror jeg du må lete i utlandet.

Den største tyske siden for salg av motorkjøretøy: www.mobile.de

En side som spesialiserer seg på salg av dyre/sjeldne motorsykler: www.classic-motorbikes.com

(Sistnevnte har også en egen side for biler, der ihvertfall undertegnede har hatt noen drømme-timer www.carclassic.com )

Ellers anbefaler jeg deg å stikke innom http://www.ducatimeccanica.com/ men den har du sikkert funnet allerede Wink

Top 50 Contributor
Posts 129
Medlem# 962

Helge:

Jeg har da sett noen Mike Hailwood-replikaer til salgs de siste årene, sammen med et par S2 Mille. 900SS kan jeg ikke huske å ha sett på finn.

Det er ikke mange 900SS i Norge. Personlig tror jeg at jeg kun har sett en (og den var ikke til salgs). Det er flere squarecase 900S2 (og kanskje MHR?), en del Mille (MHR og S2) også noen av mellommodellen 900 MHR. Videre er det noen Darmah, og roundcase 750GT.

Dette har nok noe å gjøre med når Bue drev sin import. Det var jo han som fikk litt volum på Ducatisalget i Norge, før det var det bare sporadiske sykler som ble solgt, 2-3 Darmah og en SS eller noe slikt i løpet av ganske mange år. Jeg husker ikke helt når Bue begynte, men det var vel kanskje i 82-83 eller deromkring?

Det er sevsagt tatt inn en del brukte sykler etterpå, men jeg tror fortsatt Bues salg er med å prege utvalget av "bevelhead" Duccer her omkring.

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Anders, det har du helt sikkert rett i. Jeg har ihvertfall sett 2 forskjellige 900SS kamskaftere i Norge. Øynene blir blanke og sikkelet renner av munnvikene hver gang....

Kikket litt på mobile.de og fant denne. Fin og DYR.

Jeg er ikke så stødig i tysk, er den bygd opp fra diverse deler eller er den original?

Top 50 Contributor
Posts 157
Medlem# 916

tomhaug:

Jeg er en ordentlig nybegynner i motorsykkelmiljøet, men jeg så noen bilder på nettet og forelsket meg i 750 Sport!

Man skal alltid gå for de syklene man forelsker seg i. Ikkeno bedre enn å svinge seg på en sykkel man elsker. Om du er helt ny, uerfaren, ikke så skrudyktig (?) og ikke har lappen vil jeg tro at en sykkel som du må til utlandet å hente (Med de ulemper reservedeler, bruk av tid, m.m) ikke er den aller beste førstesykkel du kan få tak i. For all del - gå for den sykkelen du aller helst liker, men Ducati har så skrekkelig mange kule sykler, som du får tak i på Finn hele tiden. Jeg ville aller først tatt lappen. Kjøpt en sykkel her i landet som du kan kjøre mye på først. Så, "ta deg bry" med å lete etter de sjeldne syklene. Men som sagt - for all del...

Lykke til.

- FantDonald

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Jeg er også litt usikker på om en kamskafter fra 70-tallet er velegnet som 1. sykkel for en med fersk lapp. Kjøreegenskapene er sikkert greie nok, men mekanisk/elektrisk kan de vel være litt....utfordrende. Jeg tror det er veldig lurt å være over gjennomsnittet teknisk begavet om man skal eie noe slikt og kjøre mye med den.

Top 50 Contributor
Posts 129
Medlem# 962

Helge:

Jeg er også litt usikker på om en kamskafter fra 70-tallet er velegnet som 1. sykkel for en med fersk lapp. Kjøreegenskapene er sikkert greie nok, men mekanisk/elektrisk kan de vel være litt....utfordrende. Jeg tror det er veldig lurt å være over gjennomsnittet teknisk begavet om man skal eie noe slikt og kjøre mye med den.

Kjøreegenskapene er greie de, forutsatt at ting er tight og i orden. Bremsene fra tidlig 70-tall (Scarab eller Lockheed) vet jeg ikke så mye om, men med Brembo 08 som kom litt seinere, er de ganske bra, egentlig veldig bra om man sammenligner med andre sykler fra landet i øst fra samme periode.

Men med serviceintervaller på 300 mil, 50 år gammelt design og mangeogførtiår gammelt produkt så er det klart at man kommer til å bruke litt tid med hobbyen sin. Roundcasemotorer er vel heller ikke av de som har best rykte når det gjelder driftssikkerhet. Der stiller nok trolig Mille i en klasse for seg med sin smidde veiv og høytrykkssmøring. Det blir det fort dyrt å reparere slikt, og deletilgangen er ikke akkurat overveldende.

På den annen side må jeg kunne påstå at jeg ikke har hatt spesielt mye trøbbel med min Mille. Litt elektrotrøbbel har det vært, og overhaling av diverse chassiskomponenter, men motoren har jeg faktisk aldri vært lengre inn i enn til å bytte clutch og starterclutch. Toppene har aldri vært av, jeg har aldri byttet noen lagre i den motoren.

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Anders:

Roundcasemotorer er vel heller ikke av de som har best rykte når det gjelder driftssikkerhet. Der stiller nok trolig Mille i en klasse for seg med sin smidde veiv og høytrykkssmøring. Det blir det fort dyrt å reparere slikt, og deletilgangen er ikke akkurat overveldende.

På den annen side må jeg kunne påstå at jeg ikke har hatt spesielt mye trøbbel med min Mille. Litt elektrotrøbbel har det vært, og overhaling av diverse chassiskomponenter, men motoren har jeg faktisk aldri vært lengre inn i enn til å bytte clutch og starterclutch. Toppene har aldri vært av, jeg har aldri byttet noen lagre i den motoren.

Er det ikke nettopp det at Mille har høytrykkssmøring som gjør den motoren så holdbar? Jeg har bare (overfladisk) hørt diverse om dårlig oljetrykk og smøring på eldre kamskaftere. 750/900SS faller jo i sistnevnte kategori, og gjør at jeg ser på de syklene som en fantastisk lekker nr.2-kose/søndags-sykkel man tar ut en gang i blant, men neppe som et alternativ som nr.1-sykkel for en som har lyst til å tilbakelegge en del kilometer i året.

En Mille derimot, tipper jeg man kan ha som nr.1-brukssykkel (og det hadde du vel i mange år, Anders Smile)

Top 500 Contributor
Posts 5

Jeg tror man lærer best mens man går veien sjøl. Og et sted må man jo starte.... i grunnen samme hvor. Jeg har hatt en Alfa Romeo GTV 1750 fra 1969 i 15 år skrudd mye på den! Rett å slett fordi jeg liker det. Et bra utgangspunkt!?!

Kjøremessig er det verre... kun moped i tennårene.

Det er hyggelig og lærerikt å lese alle innleggene. Og det trygger. Skulle jeg finne et eller annet eksemplar så vet jeg det finnes hjelp og støtte! :)

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Du får bestemme deg om du vil kjøre eller skru Smile Hvor langt du ser for deg å kjøre i året er jo også litt viktig.

Om du VIL ha en kamskafter er nok en Mille med skikkelig smøring veien å gå, tror jeg.

Som inspirasjon, denne var til stede på årsmøtet vårt i år Smile

Top 500 Contributor
Posts 5

For en inspirasjon!!!!!

Jeg snakker om noe jeg ikke har greie på, men jeg bare kjenner at dette er riktig...

he he.. sånn er det med forelskelser...

Er dette å banne i kjerka?

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19675216

Top 10 Contributor
Posts 1 025
Medlem# 869

Det er bare littegrann som å banne kirken, men du ville jo banne på riktig språk i alle fallCool

Dette da?  http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19514790

Strada Capitano

Page 1 of 2 (17 items) 1 2 Next > | RSS