Norsk Ducatiforening Desmodromene

ducati 748R til 853R

rated by 0 users
This post has 40 Replies | 3 Followers

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

bb155 Posted: 02-03-2009 9:17

Skal gå over den gamle motoren i vinter,

853 kitet ligger på hylla, (sylinder og stempel),  ca 12,8 i comp

gamle toppene er plukket av/ throttleboyder er pakket og klar til å senders til Ducati Kaemna.

Toppene skal gåes over/portes og insugs retrictor i throttle skal fjernes.

Er litt i tvil på kam siden, om jeg (må kjøpe en ny kam den den er ødelagt), får tak i 2 ny 748RS kammer til

under prisen av standard .(må sjekke om det er 0E eller 00E kammene).

Har fått endel tilbake meldiger på at den minst agresive kammen greit kan benyttes så lenge man holder turtallet under 11000. (Kammene har samme løft, men ulik durasjon 260 til 272), så det er fremdeles en høyløft kort durasjon kam.

CJS racing i england mener rs kam er ok (Har benyttet og server rs raceres)

Hypertrick i sverige har gjort en del tester(har benyttet disse selv, uten slitasje).

Kaemna er mere skeptisk, selv om han mener kammen er berdre.(hyppig kamjustering)

(Vet ikke om han har benyttet den)

Ellers blir det justerbare justerbarekamhjul fra Veetwo.

Og MBP collets til ventilene, regner med at det blir nye ventilstyringer rundbaut.

Har tenkt til å kjøre ne Motty AFR for bensin insprøytning på  sykkelen , med 2 wideband lambda sensorer på sykkelen med mulghet for selvmapping (Betinger dog at jeg har en speedsenor på sykkel, noe jeg enten kan ta fra  digital dashen Aim Mychron 3 som gir 5 v pulser), eller jeg kan benytte kaliper brakket og sensor fra en Mulitstrada eller S4R. Har sendt en del info til han som driver AFR tuner (Motty electronics), så han kan lage en frimvare som funker. Har så vidt meg bekjent ikke hvert montert på 748/996 serien. Han den oversikten jeg trenger over ledningsnettet. Og vet sa pulsene til tacho må deles på 2 får å få rett turtall (benytter TPM signalet på dasken.

Koplingsmessig blir det å gå inn på trottlehuset(kjøper neon nye plugger) får å finne

TPS, samt styresignal til injectorer (samme løsning som powercommander), 5V refrenase og signal jord ligger også her.

Trenger 12V fra tenning for å drive boksen + strøm til lambda

Må inn på ledningsnettet opp ved pluggen til ECU, få å finne RPM, og motortemp (legges til en wiretap eller 2)

Eller setter jeg opp data logging via dash på :

AFR (air fuel ratio)

TPS (gås pådrag)

Eksos temp (blir kun en lamda)

Motortemp

Bensintrykk

RPM

Hastighet

Får logget storset talle verdier i motty også, men softwarene til dashen er ganske rå.

EO

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Liten oppdatering :

Bitene begynner å komme på plass:

853 kit ok,

Justerbare kam hjul, bestilt fra Veetwo i australia.

Komplett pakningsett til topp er ankommet.(samt nye reimer)

Har kjøp bakbrems brakket og speedsenor fra en hypermotard" så da løser jeg Speed input, med orginale ducati deler.

(Ducati kjører en hall effekt type. denne skal kunnne benyttes rett mot Motty da denne har en pullup innebygget, så fra el-sjema fra 749RS at ducati benytter en ekstern pullup i ledningsnettet for å få 5v pulser)

Topper er sendt til Ducati Kaemna, (Venter på tilbakemelding, og et overslag).

Deler som gjenstår :

Motty AFR-Tuner

2 lambda sensorer (wideband)

1 LC1 lambda måleomformer

Div plugger for interfaceing mot ducati ledningsnett.

Andre ting som mangler :

+ grader i garasjen

EO

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Fikk overslaget fra Kaemna i dag, he  he he, dette blir "dyrt".Indifferent

2 nye cammer

5 vipearmer 

1 insug / 1 eksos ventil

Men ikke være en at det går ann :)

totalt med borra throttlehus, og steet/race porting = 16500

raceporting ca 18000.

Fedig for montering.

Ikke helt galet når man tenker på kost på deler i norge

7500 for 2 kammer

5 vippe armer a 1200

2 ventiler a ca 1500 kr stykket.

+Ventil styringer etc.

samt arbeid

EO

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Da er Kaemna igang med jobben på topper og insug.

Da ble det 748RS insuggskammer OE profil, skal etter sigende være litt mildere en 506 kammene

some word form the man himself :

OE ,s are the latest 748 RS cams , 506 are most used ,after that OEs where installed .

OEs have reduced forces to 506 ,a little bit smoother over all ,and runs brilliant with

854 kit .   on 748 original OF ,if service will not be done perfect ,the bike will eat all rockers for shure !!

service is the main point of all "fast" reving engines !!!!!   and 506 had a little bit more forces than OF ,

and OEs have forces a little bit more then standart ! but less to 506 type !!    thnis is a very good compromise ! the OEs are running really good with veryy high midrange !! and topend !!

regards rüdiger

Har med da med 748R kammer kommet op i 8 styk som er byttet til nå. :(

Regner med at dette vil gå litt ned med en topp som er satt opp helt etter spesifkasjon (min tolleranser), og

bruk av MBP race collets.

EO

Top 10 Contributor
Posts 1 197
Medlem# 476

Ka du forventa å hente du av dette oppsettet?

Siggy1 

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

LItt vanskelig å tippe .

Siterer CJS racing, 118-119 rwhp med bigbore kitet aleine

(Keamna har en på 124 HK med "borra trottlehus")

Med en "hjemme porting" + 5-6 hk. (Portene i toppen skal etter sigende være de dårligste som ducati noen gang har levert ut fra frabrikk).

Noe av det CJS har laget har hvert på 129-135 på hjulet.(Med standard kammer, og åpnet trottlehus). Han tippet på 135 +++ (10-12 hk på portingen) http://www.cjsracing.co.uk/

Alt over 130 tar jeg som bonus :)( men har vel noen forventninger).

(Kompisen har en 749R med Lanzi motorkitet fra Ducati Corse, holder jeg følge med denne skal jeg være fornøyd, den ble benka til 137 hk).

Det er motorkarakteren jeg er mest ute etter (Ducati som varver lett og har litt annet register en 996 motorene jeg kjører med nå).

Har valgt en StreetRace porting hos Kaemna, der han ikke går ned på ventilstyringslengde og ventilsete kontakt flate, slikt at "ventil justerings intervallene" ikke går helt over skaftet.

Mente med dette at han ofret 2-3 hester på toppen, men at jeg skulle få bedre register.

Skal sette squishen til ca 1mm, (Gjøres med cylinderfot pakning)har gåt gjennom en del av delekatalogene til ducati (0,4 mm er standard, for nyere ducati uten kork topppakning)

fra 916 sp katalogen er det et mulig å få 0,2 mm

fra 748RS02, 0.25, 0.30, 0,35, 0.5. Så dette bør la seg løse.

Injustering av kammer regner jeg med at Are på Løvås Motor gjør(har bokket time/dagi mitten av april). Veetwo lager justerbare camhjul til alt før 998 (derfra og utover er det justerbart på ducati...)

Regner med at disse er lettere/raskere å juster inn en kiler.

Regner at man henter ut noe ekstra med RS insugskammene (sikkert 2-3 hk) det er uansett summen av dellene og sammensettingen som gir resultet.

Hvilket HK resultat man er forventer, er vel litt avhening av benken denne bremses/måles på.

Håper på 130 + på hjulet på rulla til Løvås Motor

EO

Top 10 Contributor
Posts 1 197
Medlem# 476

Rått.

Dette liker egStick out tongue

Min gamle 996 hadde 130 på hjulet, sps kammer, 52 mm esksos og e prom fra Kæmna. Dette funka bra det, lette svinghjul og register, dreva om, gjekk på hjulet og holdt den fint oppe. Toppfarten på den, ifølge speedometer, 280++.

Stå på og kom med oppdateringer når du kanCool

Siggy1 

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Med 996 motoren (Bip fra Kaemna), :

- letta svinghjul, (leter en del)

- alu slipperclutch(, med alu kurv, og alu plater til 749R, (blir et par kilo letter at dette)

(blir jo noen KG mindre med roterene masse på motoren av dette)

-Eksos med 52 arrow

- Ducati  Performance chip til 52mm (Keamna sin virket litt for magert),Store luftkanaler, jhp filter + PCIII(med mappet til dp 53 chipen),

15-39 dreving,(Hadde 15-40 året før men da funket ikke det digitale speedometeret jeg brukte før jeg kjøpe AIM Mychron 3 dashen).

og høyt kåpeglass (Skidmarx corse, samme som INS ducati som Bayliss og Hodgon brukte i BSB

standard kåpeglasset er jo en vits.)

ble farten ca 265 på GPS'en.  (autobahn)

er ikke akkurat 75 kg og bygd som en narkoman, så det fårn være fornøy med

Har AIM Mychon 3 dash/dataloger , og denne viser forlite i forhold til gps. spot on til ca 200 (+- 1 km/t), så til normalt bruk er denne ++++++++++++++++++

EO

Sitter å venter på tilbakemelding fra Kaemna om når topper er ferdig, (skulle ta 10 til 12 dager)

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Da er Kaemna igang :)

- 2 vippearmer til som må byttes ("bytte armer" da Kaemna sliper om  og krommer selv),

(totalt 7 vippearmer som må byttes, begynner å demre hvorfor jeg bytta motor sist , og ikke fiksa den gamle, på pluss siden er at material kost på  vippearmer er over 50 % av norsk pris 63 euro stykket)

(Løvas har bytta 3 vippearmer fra før, så totalt antal vipper er nå oppe i 10)

Så der økte prisen med en lap til :(

Regner med at det har litt med 2 defekte kammer å gjøre, der har man igjenn for å bytte olje på hver 2500 km og følge alle servicer. (Eller kansje at halvringene til ventilsystemet ikke holder mål med økt turtall ventil størrelse)

Da kommer man til saken kjærne når det gjelder vippearmer :

- Før hadde Ducati "Trangere" spesifikasjoner på ventil justering på vippearmene .

- De bytte leverandør på vippearmer. (Sikker for å spare penger)

-Ventil størrelser gikk opp på 996 og 748R  (ventil må nødvendig vis øke i vekt)

Konklusjonen må være, vippearmer var bedre før, med ventiler satt til min klaringer, og ikke bare innefor for spec, får de mindre plass og bevege seg på og får kansje ikke den "Hammer effekten" det må ha på vippearmene. Samt at armene får mere job ved tyngre ventiler,

PÅ de armene jeg har byttet har det hvert rein avflassing og dette kan ikke komme av noe normal slitasje.

EO

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Da er Keamna ferdig :)

Da er det bare og betale :(

Det blei et nytt svinghjul Evo-version.234 Gramm !!! :)

(Har et Kamna singhjul type lett i 996, fikk det "Lette" 748R swinghjulet til å virke stort.

Det nye er 400 gr lettere en det lette fra Kaemna.

EO

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Kansje jeg brude starte en ny tråd .

Postfortolling Suger..................................................................................

(www.postensuger.no) noen har hvert meg i forkjøpet.

Toppene ligger på til fortolling hos postvesenet, har ettersend det de ba om.....Har selvfølgelig ikke fått noe brev om at noe mangler.

EO

Top 10 Contributor
Posts 665
Medlem# 546

Corse medlem

Det virker jo som du har gjort alt som tenkelig kan gjøres med sykkelen dinSmile. Det ville være morro å se den, og du kommer vel på banedagene i år? Om du ikke vil kjøre, så kanskje gi oss andre litt inspirasjon bare ved å vise frem sykkelen?

God påskeCool.

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Settig av squish.

Har nå fått toppene tilbake og setting av squish til 1.00 mm er på programmet.

Har fulgt Ducati 748RS manualen, og kun brukt drat til 2 av boltene til toppen til

ca 30 NM. Fikk da med lodde tin metoden en forskjell på 1.20 til 1.07.

har dratt til alle 4 boltene til 40 NM og er nede i

1.15 til 1.05 mm squish. (CJS racing i England ba meg mildle verdiene)

Snittet av dette er 1.10 så jeg skal gå ned til en 0.30 mm sylinderfort pakning, som bør gi ca 1.00 i squish. (orginal cylinderfot paknig er 0.40 på standard på sykler uten gamel toppakning).

RS manualen sider 0.95 - 1.05 for squish.

Regner med at Løvaas skaffer denne fra 748RS, eller får broderen få laserskjært en

EO

Top 50 Contributor
Posts 142
Medlem# 987

Top 50 Contributor
Posts 168
Medlem# 791

Prosjekt oppdatering :

Ting tar tid....og penger...........

Løvas / Ducati kunne ikke skaffe ny sylinderfot pakning i størrelsen 0.3 mm

:( Kipt siden jeg har ventet påsken + uka etter på denne...................

(Pakningen er gått ut av sortimentet og bestillingsnummeret er nå en 1.0 mm pakning.)

Har sendt ny 0.4 mm pakning med brodern så får se om Velle industrier kan lage en til meg :)

Da gikk gjo selvfølgelig kamjusterings timen i vasken som var bestilt til forrige uke i vasken.

Har bestillt verktøy for å juster inn kamer/belter selv : (regner med at alt er inne i løpet av 2 uker).

-  Harmonic tensioner (for a strame beltene til rett Frekvens er bestilt fra Motoreva)

-  TDC tool med måle klokke fra Ducati Kaemna

-  Verktøy for å sjekke ventil løftet (måle klokke og feste til toppen) bestilt av Ducati Kaemna

-  Verktøy for å feste gradskive og dreie motor fra Motoreva.

-  Verktøy for å løsne orginale kam muttere.

Da skulle verktøyet være på plass......................Og da får hobbymekanikeren studere

RS manualene til Ducati for prosedyren med å justere inn kammene, og lære seg dette også.

Har fått oppsettet for kammene av Rudinger Kaemna....

Hobby er hobby !!!!!!!!!!!!

Begynner å kjenne meg igjen fra andre prosjekter, sendte engang en Pistol til børsemaker, var ikke fornøyd med jobben,

kjøpte nye deler + nødvendig spesial verktøy for å gjøre jobben, og en jobb man har gjort selv kan man jo ikke klage på.

Skal få lagt ut noen bilder av prosjektet, svinghjulet til ducati ser nesten ut som ei stor skive : (Det følger også med en spacer)

Dette får Løvaas setta på, fort vekk 230 euro for verktøyet..............................................

Får prove å få ferdig det mekaniske for en begynner på elektronikken.

Fikk en pris for å lage ny chip i sverige på 4000 svenske (www.Hyperrick.net)

Dette inkludere chippen (som sikker ikke koster noen ting) og han regnet med at han trengte ca 6.5 timer i benk for mapping.

Alternativt1 : 853R chip fra EVR og powercommander(har en slik i dag)+benkjøring

Alternativ2 : Motty afr tuner

Så nå er det bare å vente og erge seg over posten igjen.................................................

.

EO

Page 1 of 3 (41 items) 1 2 3 Next > | RSS