Norsk Ducatiforening Desmodromene

slave synlinder clutch, samt tørr/våtclutch

rated by 0 users
This post has 12 Replies | 4 Followers

Top 200 Contributor
Posts 17
Kenneth Posted: 09-08-2010 8:52

Som ny Duc-eier så lurer jeg på ett par ting.

Clutchen på min 749 er ikke akkurat myk og deilig :) ser at flere har satt på en Oberion slave cylinder som visstnok skal gjøre hendelen mykere og mer hendig ved kjøring i trafikk. Vanskelig å gjøre selv? og kan jeg kjøpe dette noe sted i Norge.

Videre ser jeg at min sykkel visstnok skal være bygd om til tørrclutch, trodde 749 hadde det som standard, eller stemmer ikke dette.

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Alle 749 kom standard med tørrclutch.

Top 10 Contributor
Posts 1 026
Medlem# 869

Jeg tar sjansen og utbasunerer at jeg skal spise hatten min hvis 749 ikke har tørr standardclutch. Oberon eller andre slaver har større diameter på sitt hydraulikk-stempel - det innebærer at hendelen må beveges mer for samme clutchutslag - som igjen betyr at kraften du må bruke blir mindre - altså lengre, men lettere og enklere å dosere. Det blir mer brukervennlig. Slaver finnes i forskjellig diameter (28 og 30 mm tror jeg) avhengig av merke. Hva som passer deg og din sykkel må du få vite av folk med mer egenerfaring enn meg, som er en lykkelig/ulykkelig våtclutch'er. ... og som alltid: ta internettråd (også mitt) med en klype salt og innhent flere uttalelser. 

Strada Capitano

Top 10 Contributor
Posts 1 297
Medlem# 749

Corse medlem

Kenneth:
Vanskelig å gjøre selv?

Litt mekanisk kunnskap er en fordel men det er ikke vanskelig. Jeg kjøpte min fra MPL Tuning Parts på eBay. Tror jeg endte på rundt 8-900 spenn. Da fulgte det med innstruksjoner og alle nødvendige pakninger.

Det vanskelige er å gjøre det såpass fort at du slipper å tømme ut all væsken. Litt planlegging og det er gjort på ca 30 minutter. Du må også kunne prosedyre for å lufte clutchsystemet i etterkant. Du vil merke veldig stor forskjell på hendelen. Som natt og dag.

Alle 749er har tørrclutch originalt. Hvis noe har bygget om denne clutchen så vil det trolig dreie seg om en av to ting. Enten så har man byttet ut alle synlige biter man ser bak clutchdekselet. Altså fjærer m/bolter og skiver og selve trykkplaten. Trykkplaten er originalt grå og trist. Alternativt så er tørrclutchen bygd om til en svlipperclutch. Dette er også en tørrclutch men hindrer bakhjulet i å låse seg ved for rask nedgiring.

Grattis med din Ducati!

Dagfinn (Daffy Duc)
-- Desmodromene Corse General --

Top 10 Contributor
Posts 862
Medlem# 1104

Kan man _bygge om_ en kløtsj til en slipperkløtsj? Jeg trodde man måtte bytte hele stasen?

900SSie -> 999

Top 10 Contributor
Posts 1 297
Medlem# 749

Corse medlem

fho:
Kan man _bygge om_ en kløtsj til en slipperkløtsj?

Dette er et definisjonsspørsmål. Man kan gjenbruke f.eks clutchplatene/lamellene, fjørene og forsåvidt kurven også. Eller man kan kjøpe alt nytt og montere om.

Mitt svar baserte seg på den beskjeden som trådstarter har fått av forrige eier og hva dette kan bety i praksis for ham. Og ikke en definisjon på ombygging generelt.

Dagfinn (Daffy Duc)
-- Desmodromene Corse General --

Top 200 Contributor
Posts 17

Er det noen måte å se om det er slipper clutch... evt. bare å skru av deksel foran clutchen?

Top 25 Contributor
Posts 508
Medlem# 554

Klarer du trille den i gang er det sansynligvis ikke slipper...

Strada-General og Styremedlem i Norsk Ducatiforening Desmodromene

Top 10 Contributor
Posts 862
Medlem# 1104

Dagfinn:

Mitt svar baserte seg på den beskjeden som trådstarter har fått av forrige eier og hva dette kan bety i praksis for ham. Og ikke en definisjon på ombygging generelt.

Og mitt spørsmål baserte seg på ren teknisk nysgjerrighet.

900SSie -> 999

Top 25 Contributor
Posts 431
Medlem# 719

Corse medlem

En ting å ta med i betraktningen er at en "større/lettere" clutch-sylinder fører til at du må bevege clutch-hendelen lenger ved bruk, giring.

Et tips for å få din clutch til å fungere optimalt, med orginal sylinder, er å ta av clutch-hendelen, rengjør inn-festingen, smør så med litt smørefett. Ofte hjelper det, og du er i stand til å gjøre raske/lette girskift.

Lykke til med din nye sykkel!

Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane

Top 25 Contributor
Posts 499
Medlem# 861

Corse medlem

För att spinna vidare på det som blivit nämnt om att man måste dra handtaget längre;

Om man väljer en slav med stor diameter, kanske upp mot 30mm (beroende på vilken master man har osv), så kan det bli så att man inte frikopplar fullständigt när man drar in kopplingshandtaget. Det kan resultera i "clutch drag" som det kallas "over there" samt svårigheter att hitta neutral.

Distriktsrepresentant - Sør

Top 25 Contributor
Posts 291
Medlem# 966

Corse medlem

rerell:

För att spinna vidare på det som blivit nämnt om att man måste dra handtaget längre;

Om man väljer en slav med stor diameter, kanske upp mot 30mm (beroende på vilken master man har osv), så kan det bli så att man inte frikopplar fullständigt när man drar in kopplingshandtaget. Det kan resultera i "clutch drag" som det kallas "over there" samt svårigheter att hitta neutral.

Risikerer man dette også med DP sin clutch slave??

96851608B 96851508B.jpg&output=PNG&cache=true&httpCache=true&interpolation=bicubic2&width=634&color=5D8D8D8&height=330&quality=h&ext=image.png

Ergal clutch actuator

Ergal billet clutch actuator. Reduces effort at the clutch lever and is available in anodized finishes

Tor #69

I år kommer dokker tel å plages mye med mæ...  Big Smile

Top 25 Contributor
Posts 499
Medlem# 861

Corse medlem

Vet inte hur stor diameter det är på den, eller vilken master cylinder du har på din cykel, men jag skulle tippa att DP-produkten är dimensionerad för att fungera optimalt även med en standard master, så jag skulle nog inte oroat mig för det.

Se förövrigt denna tabellen för en översikt (ivf för äldre modeller):

Distriktsrepresentant - Sør

Page 1 of 1 (13 items) | RSS