Hei,
Sliter litt med en tungstartet 749, fikk faktisk ikke start i hele tatt her om dagen, i displayet viser det 12.1V før jeg begynner å starte. Måtte lade batteriet til 12.5 før jeg fikk start. Mitt spørsmål er om batteriet kan være "gåent" Hva viser deres batteri i V på display før start?
Jeg har ikke display og vet dessuten ikke alt om saken, men jeg tror det skal være 13 komma endel på et friskt batteri. Batteri og/eller ladestrømmen dårlig?
Strada capitano
Chief Executive Mod Addiction Enabler
Er neppe ladinga som er problemet, når jeg får startet den så prikker displayet opp til 14.4V så det ser ut som den lader ok, men batteriet er nok "fine" som man sier...
Høres ut som analysen din er korrekt Det er jo en deilig følelse å være trygg på batteriet, så da er det kanskje på tide? Jeg kjøpte nytt Yukusa (?) hos Mc-Oslo i våres til min 2007 modell - da etterfylte, ladet og forseglet de uten ekstra kostnad.
Et fulladet batteri blybatteri har en klemmespenning på 12,8V.
Nils: Et fulladet batteri blybatteri har en klemmespenning på 12,8V.
Interessant - da er det jo ikke så langt unna. Hva er da mulig årsak til dårlig funksjon? Kan det ha riktig spenning, men likevel slite med ytelsen når det må jobbe lenge for hver start. Skal det eventuelt letes etter feilvisning på displayet?
nja... jeg ladet det som sagt fullt opp da viste det 12.5, etter en start så var det raskt ned på 12.0 ved neste tenning.
Det er litt dårlig kontakt på minusen ser jeg, så får vel ta det samtidlig som jeg bytter batteri. Prøver det enkleste først vettu.
Du kan få opp spenningen på et batteri som er sulfatert, men det vil ikke ha kapasitet lengere. Spenningen vil derfor synke fort og batteriet vil heller ikke klare å levere stor nok støm til start.
Er batteriet sulfatert så er det en ting å gjøre.... kjøp nytt!
Vil du ta vare på et batteri så bør du ha en vedlikeholdslader (av et bra fabrikat/ modell!).
Hvor mange var det som hadde trøbbel med start i våres og løsningen ble nytt batteri?????
Kjøp en ctek lader så har du et toppladet batteri som vil holde i mange år uten bekymringer. MSX 4003 for eksempel en bra lader.
Nils: Du kan få opp spenningen på et batteri som er sulfatert, men det vil ikke ha kapasitet lengere. Spenningen vil derfor synke fort og batteriet vil heller ikke klare å levere stor nok støm til start. Er batteriet sulfatert så er det en ting å gjøre.... kjøp nytt!
Hvordan sjekker man om batteriet er sulfatert?
Når ett batteri måler 12,1V på klemmene så er det like før batteriet er gåent. Bikker det under 12 V er det ferdig. Måler det 12,5-12,8n er det friskt.
Min påstand.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
Kjørte på med ett nytt batteri idag, og det gir 12.9 - 13 før start. Så nå slipper vi å parkere på tomgang :p