Norsk Ducatiforening Desmodromene

Skifte simringer på Shova framgaffel

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 1 Follower

Top 500 Contributor
Posts 3
Henkis Posted: 08-17-2010 9:56

Har en '93 750 ss som jeg vurderer å skifte simringer på selv...

Er dette noe som krever spesialverktøy og mye erfaring, eller er det relativt enkelt å gjøre selv?

Lurer også på om det er farlig å kjøre med lite olje på gaffelen, og om jeg evt. bør etterfylle? Hvordan gjøres i så fall dette?

Hjelp mottas med evig takknemlighetGeeked

Henrik

Top 10 Contributor
Posts 1 406
Medlem# 568

Corse medlem

Henkis:

Har en '93 750 ss som jeg vurderer å skifte simringer på selv...

Er dette noe som krever spesialverktøy og mye erfaring, eller er det relativt enkelt å gjøre selv?

Lurer også på om det er farlig å kjøre med lite olje på gaffelen, og om jeg evt. bør etterfylle? Hvordan gjøres i så fall dette?

Hjelp mottas med evig takknemlighetGeeked

Henrik

Relativt enkelt, men litt grisete...

Du trenger et "spesialverktøy", og det er for å presse ned fjæra når du skal demontere den.  Søk litt på nettet, så finner du sikkert noen bilder, prosedyre osv.

Hvis den lik med min 916 gaffel, så lagde jeg en stor "U" av et flattjern, med 2 gjengestenger som jeg festet på gaffelbenet.  Brukte så en jekkestropp til å holde den sammen helt til jeg fikk demontert skivene osv inni beinet.

Etter det så var det enkelt å ta den ifra hverandre.  Det var litt vrient å sette inn den nye simringen, den glapp lett opp på andre siden av der du presset den ned...  Brukte vel tilsutt også en jekkestropp eller noe for å få den presset jevnt på plass (?).

Så er det omvendt prosedyre for å sette den sammen.

Brukte vel totalt en 3-4 timer med rolig koseskruing for å få skiftet på begge beina.

En overkommelig jobb for de fleste med ca. 2 tommeltotter.

Regards, PerJ (gate:  '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)

Top 500 Contributor
Posts 3

Takk for svar! Hørtes ikke kjempeenkelt ut, mulig jeg må bestille en service på gaffelen...

Hva med å kjøre med lite olje på gaffelen? Kan man skade gaffelen? Og hvordan etterfyller man evt. olje?

Henrik

Top 10 Contributor
Posts 1 406
Medlem# 568

Corse medlem

Henkis:

Takk for svar! Hørtes ikke kjempeenkelt ut, mulig jeg må bestille en service på gaffelen...

Hva med å kjøre med lite olje på gaffelen? Kan man skade gaffelen? Og hvordan etterfyller man evt. olje?

Henrik

Hvis du ikke har den, så vil jeg anbefale deg en manual.  Vet ikke hvordan det er med orginal verkstedmanual til din, men Haynes har ihvertfall 2 som omhandler denne sykkelen, dette er en av de : http://www.amazon.com/Haynes-Ducati-2-Valve-V-Twins-Service/dp/1859602908

Du bør ha en slik, der står det veldig greit beskrevet hvordan du gjør den jobben.

Etterfylling gjør du ved å skru av lokket på toppen av gaffelen, for sikkerhets skyld, det er en Showa opp-ned gaffel ?

Og hvis du velger å la andre gjøre jobben, så har jeg hørt mye positivt om www.Esp1tech.no

Regards, PerJ (gate:  '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)

Top 75 Contributor
Posts 95
Medlem# 1064

Byttet tetninger på min 95 mod 750SS tidligere i år. Var ikke så vanskelig, og jeg behøvde ingen spesialverktøy, men det var Marzocchi, og ikke showa.

Haynes kan anbefales, der står det godt beskrevet hvordan man demonterer, og hva man evt. behøver.

Top 500 Contributor
Posts 3

Da er oppdraget satt bort til Esp1tech....

Får heller bruke litt penger på gaffelen så det blir gjort ordentlig!

Takker for alle svar!

Henrik

Page 1 of 1 (6 items) | RSS