Da har jeg snakket med NMF angående forsikringsspørsmålet, og her er fakta:
1:
Med NORSK trenings / løpslisens, er man forsikret i Norge. Reiser man utenlands for å kjøre, reduseres forsikringen betraktelig.
2:
Skal man utenlands å kjøre, enten trene eller løp, anbefales INTERNASJONAL lisens. I den ligger en vesentlig høyere forsikring gjeldende for utenlands kjøring.
3:
For vi som har NORSK trenings / løps lisens, og IKKE skal kjøre løp, men bare trene i utlandet, har NMF 2 alternative tilleggsforsikringer som koster hhv. 650,- og 1650,- (avhengig av det beløp som eventuelt utbetales osv.).
4:
Denne forsikringen gjelder også for arrangementer som IKKE er knyttet til organisert trening / løp underlagt NMF (og dette er et viktig punkt siden de fleste arrangører av treningsleiere til utlandet ikke er tilsuttet NMF). Eks.: Vi som skal ned med R4F neste uke, er således forsikret via1) lisensen (selv om forsikringen er redusert vesentlig) og 2) via tilleggsforsikringens alternativ A eller B, selv om arrangøren IKKE er tilsuttet NMF.
På bakgrunn av dette, er det lurt å tegne en tilleggsforsikring som man finner på NMF sin hjemmeside, så er man serdeles godt forsikret året rundt når man er på bane både i Norge og i utlandet.
hangout: Da har jeg snakket med NMF angående forsikringsspørsmålet, og her er fakta: 1: Med NORSK trenings / løpslisens, er man forsikret i Norge. Reiser man utenlands for å kjøre, reduseres forsikringen betraktelig. 2: Skal man utenlands å kjøre, enten trene eller løp, anbefales INTERNASJONAL lisens. I den ligger en vesentlig høyere forsikring gjeldende for utenlands kjøring. 3: For vi som har NORSK trenings / løps lisens, og IKKE skal kjøre løp, men bare trene i utlandet, har NMF 2 alternative tilleggsforsikringer som koster hhv. 650,- og 1650,- (avhengig av det beløp som eventuelt utbetales osv.). 4: Denne forsikringen gjelder også for arrangementer som IKKE er knyttet til organisert trening / løp underlagt NMF (og dette er et viktig punkt siden de fleste arrangører av treningsleiere til utlandet ikke er tilsuttet NMF). Eks.: Vi som skal ned med R4F neste uke, er således forsikret via1) lisensen (selv om forsikringen er redusert vesentlig) og 2) via tilleggsforsikringens alternativ A eller B, selv om arrangøren IKKE er tilsuttet NMF. På bakgrunn av dette, er det lurt å tegne en tilleggsforsikring som man finner på NMF sin hjemmeside, så er man serdeles godt forsikret året rundt når man er på bane både i Norge og i utlandet.
hmmm,
det var interessant. Jeg tvilte sterkt på at NMF ville ha noe som helst med private arrangører å gjøre i det hele tatt. Da har forbundet tenkt litt videre for sine medlemmer, og det er svært positivt !
Når de gjelder reduksjon i den ordinære forsikringen utenlands: er det igjen noe som helst (?) Jeg mener å huske at den dekker 20 000,- ved død, og 200 000,- ved invaliditet (prosentvis utbetaling), behandlingsutgifter 10 000,- og hjemreise 3 000,-. Hvis denne er redusert i utlandet, så kan det ikke bli stort igjen...
Uansett, da er fakta kommet frem, og alle kan vurdere sin egen situasjon.
Regards, PerJ (gate: '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)
Ja, det er riktig det du skriver her.
Har gjort en skriftlig henvendelse til NMF nå, så får vi se hva som svares.
Da kom denne fra NMF i dag. Og siden kjøring i utlandet er organisert, og derfor godkjent av lokale myndigheter, er forsikringen gyldig selv om NMF ikke er involvert via norsk NMF godkjent arrangør.
"This includes also organized road racing activities, under the national authority in
Spain or activities approved by the same national authority"
Bra fulgt opp!
Det er viktig med forsikringer.
hangout: "This includes also organized road racing activities, under the national authority in Spain or activities approved by the same national authority"
Jeg vil her anta det dreier seg om organisert RR trening i regi av et tilsluttet ledd i et organ som er medlem av FIM og som er godkjent av spanske myndigheter til å drive motorsport. Det er vel denne rollen NMF spiller i Norge og SVEMO er i Sverige. Og vi er tilsluttet NMF og kan derfor avvikle RR arrangementer.
Dette var gode nyheter.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
hangout: Da kom denne fra NMF i dag. Og siden kjøring i utlandet er organisert, og derfor godkjent av lokale myndigheter, er forsikringen gyldig selv om NMF ikke er involvert via norsk NMF godkjent arrangør. "This includes also organized road racing activities, under the national authority in Spain or activities approved by the same national authority"
Hmmm, jeg lurer på en ting, kan det være slik at de med "National authority" tenker på det spanske forbundet ?
"activities approved by the same national authority" Hvis vi oversetter dette til Norge, så skulle det bety at det var de norske myndighetene som skulle godkjenne disse aktivitene, og det er det jo ikke. Det er det forbundet som står for.
Det finnes ikke noe gjemmeside hvor dette faktisk er beskrevet ?
hehe
Det var det jeg forsøkte å uttrykke :-)
Følger jeg min egen tanke og leter litt på assosierte organisasjoner i FIM så fant jeg følgende for Spania : http://www.rfme.net/web/ESP/default.asp
I Spania så har "Real Federacion Motociclista Española" samme funksjon som NMF.
Vel, om det er "organisert RR trening i regi av et tilsluttet ledd i et organ som er medlem av FIM og som er godkjent av spanske myndigheter til å drive motorsport", det vet jeg ikke.
Men trolig er det jo slik i Europa som her, at bane eier godkjenner hvert enkelt arrangement arrangøren skal gjennomføre for LISENSIERTE motorsportutøvere, og derfor er forsikringen gyldig, selv om arrangør ikke er tilsluttet UEM / FIM / NMF. Hvordan det er i et rent privat arrangement, der krav til lisens ikke gjelder og ei heller arrangørs tilslutning til hvert enkelt organ, tja da er vi i grå sonen igjen, såfremt arrangør IKKE er tilsluttet FIM / UEM og her NMF. Dette er jo egentlig advokatføde, men så langt jeg har forstått det, er ting nå som det skal når Nordmenn drar på korstog nedover på kontinentet, vel å merke helst med en tilleggsforsikring.
Ja, vi er tilsluttet NMF og våre utøvere med lisens er 100% forsikret når Desmodromene er arrangør, derav er det ingen tvil. Selv uten tillegsforsikring, er våre lisensierte førere under våre arrangementer 100% forsikret, dette ligger i lisensen. Men igjen, lurt med en ekstra forsikring, det er jo bare småpenger i RR sammenheng, så...
Jeg har også initiert i dag overfor NMF, at de utsteder et plastkort der de bekrefter forsikring, og beløpene man er forsikret for, kontakt tlf. til fors. selskapet etc.etc. Dette helst på Engelsk som jeg sa, de fleste forstår engelsk i Europa, de færreste forstår Norsk.
Så vi er litt på gli, og jeg berømmer NMF for veldig raske tilbakemeldinger i dag, det skal de ha.
hangout:Vel, om det er "organisert RR trening i regi av et tilsluttet ledd i et organ som er medlem av FIM og som er godkjent av spanske myndigheter til å drive motorsport", det vet jeg ikke.
Det er akkurat dette som kan være det viktige punktet hva gjelder gyldigheten på forsikringen.
Spørsmålet til arrangør blir derfor : Er treningen i privat regi eller i regi av en Real Federacion Motociclista Española tilsluttet klubb?
hangout:Men trolig er det jo slik i Europa som her, at bane eier godkjenner hvert enkelt arrangement arrangøren skal gjennomføre for LISENSIERTE motorsportutøvere, og derfor er forsikringen gyldig, selv om arrangør ikke er tilsluttet UEM / FIM / NMF.
Dette gjelder vel kun banens forsikring og ikke den lisensierte utøvers forsikring
Etter hva jeg forstår så må alle formalia knyttet til NMF/FIM foreligge for at forsikringen din skal være gyldig ved en eventuell skade. D.v.s treningslogg med alle utøvere inklusive oppføring av ansvarlige lisensierte funksjonærer. Pluss skaderapport som utføres av medisinsk personell. Alle rapporter ihht NMF sine standardskjemaer. Det er forskjell på baneforsikringen til eieren og forsikringen til hver enkelt utøver. Forsikringen din er derfor ikke gyldig hvis du kjører skiltløst på et arrangement som ikke er ihht NMF sitt reglemet.
Det er bra at NMF responderer på dette. Det beste hadde vært om selve forsikringsavtalen lå tilgjengelig slik at vi kan lese den selv. Kanskje den ligger på nettet?
Fant vilkårene her og ble som forventet ikke mye klokere av dette. http://www.motorsportforbundet.no/files/%7BE64521C2-9CED-4C25-932A-F36C2CCCA75C%7D.pdf
Enig i problemstillingen din.
MEN: Forsikringen gjelder, slik jeg tolker den, som følger, men som beskrevet uten at vi har sett vilkårene, har jeg forstått NMF slik:
Eksempel:
Jeg leier Rudskogen alene og kjører alene, og ligger der en dag og trener. Da gjelder, slik jeg forstår NMF, forsikringen, fordi hensikten med leie og kjøring, er trening til hastighetsløp.
Om jeg er alene, eller om man er 20 førere, ja da tror jeg saken blir anderledes fordi da kommer arrangøransvar osv. inn. Men jeg er veldig usikker her og er på syltynn is. Skal man være sikker, skal arrangør være tilknyttet nasjonal arrangørmyndighet og vi som førere ha lisens / forsikring.
Når vi kommer ned til Cartagena, skal jeg nøste litt i dette for det er et interessant tema (med mange fallgruber).
hangout: Ja, vi er tilsluttet NMF og våre utøvere med lisens er 100% forsikret når Desmodromene er arrangør, derav er det ingen tvil. Selv uten tillegsforsikring, er våre lisensierte førere under våre arrangementer 100% forsikret, dette ligger i lisensen. Men igjen, lurt med en ekstra forsikring, det er jo bare småpenger i RR sammenheng, så...
Bare en liten detalj, 100% i denne sammenhegen betyr for arrangement i Norge: 20 000,- ved dødsfall, inntil 200 000,- ved invaliditet, inntil 10 000,- til behandlingsutgifter og 3 000,- til hjemtransport.
Hver enkelt må vurdere om det er en passende dekning.
Det er helt korrekt. Ved utvidet forsikring er satsene som følger i Norge OG i utlandet:
Alt. A: Invaliditet 500 000,- Død 50 000,- og Behandling 125 000,- Koster NOK. 1650,- pr. år.
Alt. B: Ingen forskjell fra lisensforsikringen i Norge som pertj`s innlegg, men reduseres vesentlig i utlandet. Koster NOK. 650,- pr. år.
hangout:Jeg leier Rudskogen alene og kjører alene, og ligger der en dag og trener. Da gjelder, slik jeg forstår NMF, forsikringen, fordi hensikten med leie og kjøring, er trening til hastighetsløp.
Eneste hake er at ved leie av banen må du oppgi ansvarlig NMF tilsluttet klubb og lisensnummeret på ansvarlig stevneleder. Tør heller ikke tenke på hva juristene hos If.. sier når de finner ut at du har unnlatt å føge retningslinjene til NMF som ligger som en forutsetning for den kollektive ulykkesforsikringen. Uten denne forutsetningen så trer trolig "Gjelder ikke hastighetsløp eller trening til ......" inn med sleggekraft. Men kjører du alene utpå der og det går til h...., hvem bryr seg da om forsikringen. :-)
Fint at du nøster litt når du er på tur.