Hei,
jeg lurer på om noen har erfaringer på hva som er best av PC3 eller Ducati Performance ECU på S4R med Fullt Zard eksosanlegg og åpent luftfilter? En forhandler anbefalte ikke PC3, men samtidig vet jeg at selgeren av Zard-anlegget var veldig fornøyd med å bruke dette selv (prøvde ikke å selge med PC3. Så, er det bare tull at PC3 ikke er bra? Prisen er ganske lik, men litt med på Ducati Performance ECU.
Takker for svar
Jeg har vel sagt mitt om dette tidligere Hvis ikke: jeg tror (vet?) at PC3 ikke virker under 4-5.000 omdreininger. Det finnes eldre PC3 utgaver som virker også under disse omdr. tallene, men produsenten ble av amerikanske utslippsmyndigheter tvunget til endringer. I så fall blir antagelig sykkelen rufsete på middels/lavt turtall. Ducati Performance ECU'en ordner alle turtall og er laget for åpent anlegg. Jeg har hørt uttalelser som går i begge retninger vedrørende effekten av en PC3 i tillegg til DP ECU'en - fra "bortkastete" penger til "ganske bra, jevner ut litt på høyt turtall".
DP ECU'en fungerer veldig bra og er idiotsikker. PC3 krever kompetanse (tid på Dyno = penger) og vil etter ryktene kanskje ikke være verdt det.
De gode historiene, uten DP ECU, går i retning fullt programerbare Nemesis eller MicroTech. Dyrt og krevende, men moro for de som virkelig er godt inne i "bransjen".
Strada Capitano
Ja,
mulig du har gjort det. Grunnen til at jeg spør om nesten det samme igjen er at jeg ikke helt forsår forskjellen. Hva er denne ECU`en i forhold til den originale? Kan jeg installere denne selv - som de påstår jeg lett kan med PC3?
Ang clutch. Når jeg likevel skal kjøpe det meste til en ny clutch hvor mye dyrere blir det å kjøpe slipper clutch. Er det forresten et stort poeng i det?
Såvidt jeg vet (dobbelsjekk for sikkerhets skyld).....
DP ECU tillater fjerning av de utslippsbegrensende elementene, som er: katalysator ("blæra"), lett forstoppede eksospotter og O2-sensorene. De er nødvendige for å få syklene støy- og utslippsgodkjent av EU myndigheter. Utslippstestene foregår visstnok i turtallsområder under 4-5.000 omdr så det er spesielt der originaloppsettet hindrer full effekt. Ulempen med disse restriktive elementene er at de får syklene til å yte dårlig og ujevnt på lavt/middels turtall.
Altså: original ECU er særlig under 4-5.000 omdr satt opp med mager blanding og virker bare i kombinasjon med øvrige originaldeler (lukket filter, trange potter, katalysator, O2sensorer) Åpner man opp luftstrømmen, inn og/eller ut, så blir det hele altfor magert = ujevn gange og ALTFOR høy temperatur. DP ECU fikser alt dette og tillater nok bensin på alle turtall - også i kombinasjon med åpent filter, racing potter og katalysatoreliminerende rør. Attpåtil heves turtalls-sperra med omtrent tusen omdr (varierer fra modell til modell).
Power Commander (correct me if I'm wrong) kan ikke gripe inn under 4-5.000 omdr. Altså hjelper den ikke til med de betydelige problemene du vil få under disse turtallsområdene. Den jevner ut og pynter på høyere turtallsytelser, men bare hvis fagfolk får holde på litt med justering.
Dersom du kan skaffe DP ECU til en pris du kan leve med - gjør det! Plug and play, bør dog justeres på sykkelen for å yte best mulig til ditt oppsett. Det er omtrent en times jobb på et godt verksted.
Det er sikkert noe jeg har glemt. Spør igjen hvis noe er uklart
Glemte slipper clutch.....
Kule greier som slurer motsatt vei (lizzom). Dersom du girer ned, attpåtil to eller tre gir etter en rett strekning før krapp sving og bråslipper clutchen kan du få låsing av bakhjulet. Da sladder det fælt. Hvis du opplever det kan en slipper clutch være god å ha.
Koster dyrt, så jeg ville anbefale å vente til du vet om dette oppstår for din kjørestil og ditt behov før du investerer. Det er jo ofte slik at oppgraderinger ikke gir noe igjen ved et eventuelt senere salg - synd å bruke så mye hvis du egentlig ikke trenger det. På den annen side er det jo kanskje greit å være på den sikre siden fra dag én.
stoppitide:På den annen side er det jo kanskje greit å være på den sikre siden fra dag én.
Hvis man fra dag én kjører så hardt at man sladder inn i svingene pga for brå nedgearing... Vel, da tror jeg ikke slipper clutch kan redde deg uansett
Med forbehold om at jeg aldri har kjørt med slipperclutch (men 25 år med motorer med mye motorbrems) må jeg si at jeg anser dette problemet som relativt lite. Ja, det sladder om man er uforsiktig, men jeg har aldri opplevd det som et problem. Med litt trening på mellomgass ved nedgiring går det som en drøm uten slipperclutch. Om man har det veldig travelt (dvs på bane) er det nok en annen sak. Der kan nok en slipperclutch gjøre det litt enklere, siden det blir en ting mindre å passe på.
-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm
Hehe,
takk for gode svar.
Hvis det stemmer det du sier stoppitide så er ik PC3 noe for meg. Da går jeg for DP ECU. Jeg har jo kjørt noen år og har vel aldri hatt slipperclutch så da satser jeg på at det fortsatt går bra uten...
mikkel67:Hvis det stemmer det du sier stoppitide så er ik PC3 noe for meg. Da går jeg for DP ECU.
Du har ikke vurdert Motty? Jeg har en kamerat med Prille Mille som er veldig fornøyd med sin Motty. Ikke er den skremmende dyr heller.
Den er kanskje litt mer for den teknisk interesserte (levers f.eks med et generelt ledningsnett) enn en DP ECU, men funker bra og er fullt justerbar alle veier.
stoppitide:Det er jo ofte slik at oppgraderinger ikke gir noe igjen ved et eventuelt senere salg - synd å bruke så mye hvis du egentlig ikke trenger det.
Så hardt som min bremser på motoren ved "inspirert" kjøring så hadde jeg nok tjent inn en slipper clutch gjennom redusert slitasje på bakdekket. Der har du er argument, kjøp kjøp kjøp!