Norsk Ducatiforening Desmodromene

Potter (SS)

rated by 0 users
This post has 6 Replies | 2 Followers

Top 50 Contributor
Posts 183
frankhovin Posted: 12-11-2009 12:55

Det finnes flere eksosanlegg til SuperSport som hever pottene mer eller mindre, jfr. en tråd her i forumet. Men jeg har ikke sett noen "ferdige" anlegg som gjør dette (overse den harry lakkeringen):

Hva skal egentlig til for å få laget helt custom rør og feste for pottene? Det er jo neppe noe man gjør i en gjennomsnittlig bod/garasje.

900 SSie, 2000 mod.

Top 50 Contributor
Posts 183

Hm...ingen som vet noe om dette? Jeg hørte om en fyr (via MCsiden) som laget sine egne potter, og etter sigende var det ikke mer komplisert enn å få tak i stålrør (evt. rustfritt, men svart lakk vil jo også være rimelig stilig) med riktig dimensjon, stålbøyeverktøy - pluss sveising.

Det hadde vært stilig med et par høye potter á la de på bildet, hvor rørene ikke går på siden slik de gjør i alle komplette anleggene jeg har sett (noe som gir en litt klumpete look, synes jeg).

900 SSie, 2000 mod.

Top 10 Contributor
Posts 1 664
Medlem# 234

Corse medlem

Vil ikke en slik plassering av eksosrørene varme opp bakdemperen betraktelig? Det er i så fall lite ønskelig...

Personlig synes jeg nå SS ser best ut med høye potter på sidene, ikke under bakstussen.

Top 50 Contributor
Posts 183

Enig i det med bakdemperen, og jeg er også enig i at pottene ser best ut høye oppe på siden.

Men hvis du ser på bildet: Hva om rørene ikke går bakover før de når bakdemperen, slik at de likevel kommer "ut" litt høyere enn på de (omtalte) anleggene man får kjøpt? Da vil de jo kunne komme ut slik at pottene kan ligge opp mot bakskjermen i stedet for under.

900 SSie, 2000 mod.

Top 500 Contributor
Posts 8
Medlem# 808

En annen ting å tenke på, hvis du går med tanker om å legge pottene under salen på en SS, er at fjæringsveien for bakhjulet begrenses ganske betydelig.

Har kjørt en del mil gjennom Europa bak en 900SS med potter under salen, tilsvarende de på bildet over. Ikke så hyggelig å se røykskyen av carbon og gummi som møtes for hver eneste dump i veien. (Og det lukter ganske dyrt...) Lastekapasiteten mhp passasjer og bagasje på salen bak blir uansett ganske begrenset, med mindre ombyggingen følges opp med tilsvarende oppgradering av fjæringskomponenter. Høye potter kan være tøft, men det er hvertfall noe å tenke på før du setter i gang. :-)

Top 50 Contributor
Posts 183

Godt poeng. Og som sagt vil jeg ha dem på siden, da jeg også er enig i at det ser best ut på SS-en. Det er noe annet med bl.a. 999 og 749, hvor sykkelen er designet med pottene under setet. På SS-en ser det litt unaturlig spinkelt(?) ut.

Men er det noe i veien for å ha dem på sidene, og rørene slik som på bildet men lavere slik at de ikke kommer opp til bakdemperen? Jeg synes de pottene som går på utsiden gjør at sykkelen blir litt klumpete.

900 SSie, 2000 mod.

Top 200 Contributor
Posts 20
Medlem# 547

Det er for trangt og ikke optimalt å legge manifoldrørene inne i cantilever-svingen på SS'en. Det en finner av racing-utgaver har alle rørene liggende på utsiden av svingen, fra grenrøret som ligger på samme sted som originalen. Bildene dine kan vise også at de har koplet manifolden på den bakre sylinderen så og si rett på potta. Dette er uheldig da resonansfrekvensen på de to sylindrene blir forskjellig og følgelig blir effektutviklingen også forskjellig.

DSM-ducati i Tyskland har laget et system som omtales som "Snella", noe jeg tror betyr slank eller smal på italiensk. Sjekk ut

http://www.dsm-ducati.de/dsm_tuning_Auspuffanlagen.php?lang=DE

Som du ser benytter de ovale BOS-potter liggende veldig nært opptil bakstussen og rørene går tett innpå svingarmen.

Jeg var i kontakt med de for noen år siden og de var meget hyggelige. Kanskje de kan hjelpe deg.

Rune

Page 1 of 1 (7 items) | RSS