Hei.
Hva er egentlig riktig pris på en banerigget Ducati?
Her er mine betraktninger på området. Som beskrevet i mange andre tråder så er dette veldig varienrende. Noen forventer å få igjen masse penger fordi de selv har brukt så mye penger på stell og oppgraderinger.
En annen faktor er at det er så få baneduccer i markedet slik at prissammenligning er tilnærmet umulig. En måte å se det på er å sammenlikne prisen med hva du må betale for en vanlig veisykkel og så vurdere en pris uten avgifter. Nettop fordi dette er et aternativ for å skaffe seg en banesykkel. Seff finnes det her mange variasjoner mhp utstyrsnivå og liknende på eksisterende baneriggede Duccer.
Jeg personlig tror at man må skille på ren kjøp/salgskostnad og vedlikeholdskostnad.
Etter å ha glant i markedet en stund har jeg kommet frem til følgende normale priser som man kan forvente.
Her finner du en del litt eldre sykler som har vært brukt en del på bane. Kan være så som så med historikk men du kan finne gode kjøp hvis du er litt kyndig. Det billigste sjiktet (30) gjelder nok hvis du henter en sykkel fra racingmiljøet i England eller Tyskland sånn litt på slutten av sesongen. Typisk brukte 748 banesykler.
Er et prissjikte som trolig treffer mange kjøpere men er vanskelig da det kan inneholde eldre sykler med mye påkostede saker samt mere ordinære baneriggede veisykler. Eller rett og slett overprisede røyser. Typiske sykler i dette prissjiktet er 916, 996, 03-04 749 og 03-04 999. I denne kategorien kan man også havne hvis man har litt flaks med å kjøpe forsikringsobjekter som ikke er aktfor hardt skadet. Disse må deretter bygges om til bane.
Litt nyere standardsykler og S og R utgaver med bedre dempere o.l.. Typisk 05-06 999(s) 996SPS (R), 998. Igjen er du god på forsikringsobjekter og ombygging kan du finne mye fint. Da kan du også klare å finansiere en 848 eller standard 1098 til rundt 100.
Veldig godt preppede konkuransesykler med en god del ekstra medfølgende deler. og så alt annet som jeg ikke har nevnt.
Greia er den at jeg tror folk trenger hjelp til å fortså hva som er normalt.
Har dere andre erfaringer?
Hva ville du gitt av konkrete svar hvis du ble spurt? Det er ikke mye til hjelp å si "det kommer an på" til en førstegangskjøper.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
Mitt første ? tilbake vil være: hva skal du bruke den til, hvilke ambisjoner har du og hvor mange tommeltotter har du ?
Skal den brukes til kosekjøring på trackdays, og det ikke bekymrer deg det minste at du blit frakjørt så det holder, da ville jeg ha foreslått en gatesykkel m/servicehistorikk fra f.eks England. Jeg tror jeg ville holdt meg unna "R" modellene, f.eks. en helt vanlig 748/916/996 biposto.
Eks: Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke bøy på den 916 S'en som gikk i fjor høst (eller var det året før ?), den gikk for £ 1500. Og det var banerigget og med fortsatt gyldige gatepapirer.
Behold kåpesettet på, alternativt, hvis det er pent, plukk det av & legg det på lager. Anskaff et glassfibersett m/monosete & skru det på. Bytt til passende dekk, og gi gass. Dette tror jeg vil være noe som vil klare seg for veldig mange av oss veldig lenge.
Et alternativ er seff. SS modellene, her er et eksempel:
http://cgi.ebay.co.uk/1995-DUCATI-YELLOW_W0QQitemZ110409979162QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycles?hash=item19b4f2951a&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A3%7C66%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A4%7C294%3A50
Har en derimot ambisjoner om rasing, ja da må en ha noe annet, men da kommer alle kostnadene rundt: Rasingbil, depottelt, verktøy, dekomlegger, kompressor, nye dekksett, racingbiter (styrepinner, snabbgass, faste fotpinner, aim/mycron osv, osv). Da må en nok finne seg i at sykkelen kommer til å koste en god del mer. Det er her tilbehøret begynner å spille en rolle, Øhlins gaffler / innmat, andre bremsecalipere / skiver, annen injection ecu, eksosanlegg osv, osv.
Og: våren er generelt et dårlig tidspunkt for sykkelkjøp, okt-nov er langt bedre.
mine 0.02, YMMV osv
Regards, PerJ (gate: '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)
pertj:Mitt første ? tilbake vil være: hva skal du bruke den til, hvilke ambisjoner har du og hvor mange tommeltotter har du ?
Jeg tror jeg må svare i forhold til de som spør og opp mot de ambisjoner som foreningen har med sitt initiativ.
Dette er slik jeg oppfatter de spørsmål som har kommet til meg i forbindelse med Corse etableringen. Vårt initiativ skal ikke være styrt av A og B førere. Det er Mosjonister som vil i hovedsak være målgruppen.
pertj:Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke bøy på den 916 S'en som gikk i fjor høst (eller var det året før ?), den gikk for £ 1500
Og så tilhører du antageligvis blant de som faktisk mangler tommeltotter overhodet.
pertj:den gikk for £ 1500.
Og dette vil i praksis koste deg:
Sykkel 15000,- nok
Moms = 4.000,- nok
Frakt = Alt fra 5.000 - 10.000
Totalt ca 27.000,-
Pluss avgifter for export og eventuell fratrekk fra tapt arbeidsfortjeneste hvis du selv velger å hente sykkelen for å spare frakt.
Egentlig som forventet. I lavre sjiktet hvis du er villig til å ta en tjangs.
Daffy: pertj:Mitt første ? tilbake vil være: hva skal du bruke den til, hvilke ambisjoner har du og hvor mange tommeltotter har du ? Jeg tror jeg må svare i forhold til de som spør og opp mot de ambisjoner som foreningen har med sitt initiativ. De som spør er som deg og meg Per. De har idag en veisykkel og synes det kunne vært fint å ha en baneduc som kan taes frem på trackdays innimellom. Alle de andre vil ikke spørre spørsmålet overhodet. Klubbens ambisjoner er å tilby et alternativ på bane for mosjonister. Det vil i praksis si alle de som synes at Rookie og Nasjonal klasse er altfor ambisiøst og for hurtig kjøring. Altså et introduksjonsnivå som ikke skremmer vettet ut av folk.De som spør hva som er normal pris tror jeg er av kategorien mosjonister og ønsker å bli introdusert til banekjøring og har generelle tommeltoter men ønsker samtidig ikke å bruke banedagene i verktøykasse. Flere er nok villige til å kjøpe seg vekk ifra usikkerhet og mekking og er derfor mer interessert i standardsykler. Dette er slik jeg oppfatter de spørsmål som har kommet til meg i forbindelse med Corse etableringen. Vårt initiativ skal ikke være styrt av A og B førere. Det er Mosjonister som vil i hovedsak være målgruppen. pertj:Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke bøy på den 916 S'en som gikk i fjor høst (eller var det året før ?), den gikk for £ 1500 Og så tilhører du antageligvis blant de som faktisk mangler tommeltotter overhodet.
En ting til som en kanskje skal ta med:
For meg er den viktigste grunnen for en evn. banesykkel det å kunne gasse så mye jeg tørr og vel så det. Og bremse når jeg ser Elvis... Altså en sykkel jeg forventer å gå i purra med. Det er ikke spørsmål *om* jeg går på snørra, men når. Det høres kanskje litt rart ut, men for meg er hele ideen med en banesykkel det å flytte noen grenser. Og når en flytter grenser, så må en være forberedt på at en kan gå på snørra.
Og da er det ikke så viktig for meg hvordan sykkelen ser ut, hvor mye effekt den har, hvilke carbondeksler den har osv, men den skal være i topp teknisk stand.
Når det gjelder de med ambisjoner, så er den saken veldig grei for meg: vi skal seff. ha en "raskest" gruppe på våre arrangement hvor de kan kjøre, men bortsett fra det, så har de allerede tilbud gjennom de vanlige klubbene Borg & Solør, som de kan benytte hver eneste uke. Og det må de, hvis de skal hevde seg på noen som helst måte i SuperB / Nasjonal.
Og for de som får ambisjoner etterhvert, så kan en ta debutanten og begynne å kjøre sammen med Borg / Solør.
Høres ut for meg som en vinn-vinn situasjon for alle (?)
Etter å ha lest tråden her, synes jeg innleggene rett og slett virker negative opp mot det å skaffe seg en banesykkel. Folk er rare, de betaler gladelig 200`- 650` for en sykkel på gaten, som har det absolutte beste av alle typer komponenter. Men når det kommer til banesykkel, så skal det pinadø spares på det aller meste, og viktigste!!! Folket må forstå at en banesykkel MÅ være 100% i teknisk god stand. Det koster en del å holde en banesykkel i god stand, det vet jeg av erfaring.
Min påstand er at gatesykler har mer enn gode nok komponenter for gate, og du får aldri utnyttet hverken effekt eller dempere / bremser slik de er tenkt. Det er rett og slett "overkill". Så hvorfor er vi ikke interessert i det lille ekstra når vi tenker banesykkel? Det forstår jeg ikke, og det jeg vertfall ikke forstår, er hvorfor det knipes på kr. når en Duc er satt opp riktig, med kanskje ikke de beste MotoGP komponenter, men fornuftige deler og parts, som fremhever sykkelens kjøreegenskaper, håndtering og alt det der. Det er bare på bane man har mulighet til å ta ut alt av både seg selv og sykkel. Pronto.
+10
Jeg vil heller gå i purra med stil!!!
, bra Daffy, da er vi 2. Men saken er som følger: Tenker du på at du kjører ut, så gjør du det. Tenker du på at du skal sette rene og raske runder, så gjør du det!! Merkelige greier, men vår toppetasje er satt sammen slik at hvis vi tenker hardt på noe, så går det ofte i oppfyllelse ( The Secret er en spennende bok på mange måter). Det er fult mulig å kjøre fort, uten å tryne!! Har bare tryna en gang, i fjor, men da ble jeg påkjørt bakfra etter at jeg hadde brenmset meg forbi en Gixxer på Våler.
hangout: Etter å ha lest tråden her, synes jeg innleggene rett og slett virker negative opp mot det å skaffe seg en banesykkel. Folk er rare, de betaler gladelig 200`- 650` for en sykkel på gaten, som har det absolutte beste av alle typer komponenter. Men når det kommer til banesykkel, så skal det pinadø spares på det aller meste, og viktigste!!! Folket må forstå at en banesykkel MÅ være 100% i teknisk god stand. Det koster en del å holde en banesykkel i god stand, det vet jeg av erfaring. Min påstand er at gatesykler har mer enn gode nok komponenter for gate, og du får aldri utnyttet hverken effekt eller dempere / bremser slik de er tenkt. Det er rett og slett "overkill". Så hvorfor er vi ikke interessert i det lille ekstra når vi tenker banesykkel? Det forstår jeg ikke, og det jeg vertfall ikke forstår, er hvorfor det knipes på kr. når en Duc er satt opp riktig, med kanskje ikke de beste MotoGP komponenter, men fornuftige deler og parts, som fremhever sykkelens kjøreegenskaper, håndtering og alt det der. Det er bare på bane man har mulighet til å ta ut alt av både seg selv og sykkel. Pronto.
Jeg synes ikke mine innlegg er negative mot det å kjøpe banesykkel, snarere tvert i mot.
MItt poeng er at *hvis* ambisjonene er det å ha det gøy, så kan en utmerket godt ha det morro for en i sammenhengen billig penge.
Har en derimot ambisjoner om racing, da er saken en helt annen. Da må det helt andre sykler og utstyr til.
Og det går også på det mentale, personlig ville jeg automatisk være mer forsiktig med en 1098R (banesykkel eller ei) enn en 916 kjøpt for 25'.
Og jeg sa vel i et av mine innlegg at sykkelen skal være teknisk sett i topp stand, utseende er dog ikke så viktig <stort smil>.
Og her komme kanskje mitt viktigste poeng: en vanlig standard sykkel koster langt mindre i vedlikehold enn en racerigget sykkel. Et lite eksempel: Øhlin gafflene er kjent for sine gode egenskaper, men de er også kjent for en lei tendens til å lekke i simringene. Hvis en må ha gaffelen til Esp1Tech en gang pr. sesong, så koster det en del kroner.
Eller hvis en kjører med vassere kammer, høykomp stempler osv, så får en helt andre serviceintervaller på motor'n.
Eller hvis en snurrer motor'n vesentlig mer enn det som godt er, så risikerer en motorhavari.
Så mitt råd til oss mosjonister er fortsatt en helt vanlig gatesykkel, sørg for at den er korrekt oppsatt, sett på fornutfige dekk, gi gass og ha det morro !
Hvis så hornveksten blir plagsom stor, så får en heller ta konekevensen av det og skaffe seg noe annet.
Er det lenge til oktober ...?
Daffy: +10 Jeg vil heller gå i purra med stil!!!
He-he, hvis folk vil gå i Leca kulene på Anderstorp med orginale 1098R carbon kåper, så gjerne for meg.
Men de kommer til å være sandblåst til midt oppe på kåpesidene...
Men en annen sak som vi ikke har snakket om, det er personlig utstyr.
En bør ha en hel skinndress, fornuftige støvler og hansker, en godkjent hjelm og ikke minst ryggskinne eller hel vest.
Skinndressen kan gjerne ha trippelsøm osv, på utsatte steder, når det gjelder støvler, så er Daytona sine Evo støvler fortsatt blant det beste som finnes. Hansker er jeg litt mer usikker på, men Held har noen skikkelig fine (og dyre).
Bare for å ende tråden, så handler det ikke om hornvekst osv. Tvert om, det handler om at man, og som du skriver, og de som enda ikke har skjønt det, kan nyte en Ducati banesykkel til det fulle og til det den er ment for å gjøre, nemlig gå fort på bane.
Og unnskyld meg for at jeg skriver det, men når gatesykler går på trynet på bane, så er det veldig dyrt og f....heller, vi vet jo hva det koster... Derfor synes jeg vi skal oppfordre, og ikke rakke ned på, alle som ønsker å ta en benerigget Duc på bane. Tenk deg alle de arbeidstimene og kronene folket bruker på sine perler...det er tross alt en god del tid og penger involvert i banesykler....
Eller vi kan spore oss inn på det som egentlig var formålet med tråden.
Nemlig å gi litt innsikt i hva som er normal pris på en baneduc.
pertj: For meg er den viktigste grunnen for en evn. banesykkel det å kunne gasse så mye jeg tørr og vel så det. Og bremse når jeg ser Elvis... Altså en sykkel jeg forventer å gå i purra med. Det er ikke spørsmål *om* jeg går på snørra, men når. Det høres kanskje litt rart ut, men for meg er hele ideen med en banesykkel det å flytte noen grenser. Og når en flytter grenser, så må en være forberedt på at en kan gå på snørra. Og da er det ikke så viktig for meg hvordan sykkelen ser ut, hvor mye effekt den har, hvilke carbondeksler den har osv, men den skal være i topp teknisk stand.
Det tror jeg er realistisk, ja. Sjøl kjører jeg med gatesykkelen, men den er halvveis forberedt for bane med bl.a uoriginal kåper og diverse hjemmemekk. Som dere vet, kom de kåpene til sin rett på Våler for snart 2 år siden.
For meg er det ikke så viktig åssen det ser ut uansett, det være seg vei eller bane. Det har dere sikkert lagt merke til allerede
pertj: Og for de som får ambisjoner etterhvert, så kan en ta debutanten og begynne å kjøre sammen med Borg / Solør.
Det må vi jo uansett dersom det er snakk om skiltløse sykler. Det første året kan man kjøre på rekrutteringslisens, så må man ha en "ordentlig" RR lisens. Da må man på kurs osv.
-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm
Det med hel skinndress kan jeg skrive under på!! mitt første møte med bane var ifjor.. var åtte dager i sammenheng på ACR... morsomte åtte dager jeg har hatt i hele mitt liv. var der med både monsteren og 848'n... begge dritmorro på bane, på hver sin måte. ræcer'n blirr du jo skikkelig sliten av å kjøre hardt i lengden.. å da var det fint å hoppe på mosnteren på neste pass. hadde da delt skinndress, type ducati corse 07.. flott dress og god kvalitet.. vel, iløpet av vinteren vokste ambisjonene mere og mere jo mere jeg tenkte på sommeren som hadde vært.. meldte meg på deputantkurs tidlig, og kjørte vel drøyt 200 mil tili i april for kurset på karlskoga.. 848' var blitt banereigget osv.. dette var morro.. bestilte tilig plass på bikeport sitt opplegg , løste lisens og var klar for mange dager igjen på acr.. med avslutning å kjøredebuter med rookie1000 nå denne helga. vel, gikk ikke fullt som planlagt. Var her nede allerede tirsdagen før bikeport opplegget, og fikk kjørt en tirsdags trening her.. torsdagen kom og vi var igang.. var jo selvsagt litt rusten, o ikke der hvor jeg avsluttet forrige sommer .. kjørte forsovidt rolig i svingene.. men hadde fått litt horn i panna... sykkelen hadde jo fått komplett raceanlegg og hadde et ekstra skyv nå.. i kompresjonen, etter nordpolen begynte jeg å gasse no veldig på.. forsatt rolig i svingene, men akkurat her gikk det fortere å fortere.. i fjerde runde etter lunsj, kom bakhjulsslippet.. jeg gjorde noen feli.. feil spor, ikke fått på banedekkene, gasset litt over evne.. og sansynligvis var jeg litt brå på gassen å åpnet alt brått før jeg var ferdig med svingen.. dette er en plass med høy fart.. vel, plutselig forsvant sykkelen under ræva mi, for så å komme tilbake.. (er blitt fortalt av føreren bak meg at bakhjulet flyttet seg ca en halvmeter får så å få grep igjen) men da var det litt mye krefter i sving, sykkelen fullt komprimert og jeg slår ned i salen.. spratt jo av i samme farta og mister sykkelen.. seiler bortover asfalten med bena først.. noe som resulterer i at den delen av jakka som går over buksa bretter seg bakover.. blir litt skrapet på ryggen.. er bare et overflatisk sår, littt stor, men en bagatell... men akkurat der kommer delt dress til kort.. seiler du med bena først er du ikke helt dekket av skinn. jeg snrret etterhvert og gikk over i rotasjon.. og da gjelder det å ha god polstrede støvler... fikk noen slag på helene... har ennå ondt i den ene ei uke etterpå. handleddene fikk også litt juling. men alt i alt gikk det veldig bra med meg, og med sykkelen.. den var jo en runde gjennom grus, før den smalt i dekkstabelen og autovernet.. kun hendler og fothvilere og kåpestag som måtte byttes. kåpa lappa æ med duk og polyester.. , og takket være at Ole Bjørn kom med et gammelt brukt kåpestag kunne jeg delta i rookie1000 klassen nå denne helga. Farta er jo blitt noe redusert.. men det kommer etterhvert. var vel tre runder etter de andre, men fullførte og har sanket 16 poeng, så alt i alt e æ rimelig fornøyd.. har fått fått et godt innblikk i rr sporten no, og kommer ikke til å gi meg med det første!
Tor #69
I år kommer dokker tel å plages mye med mæ...
Må bare si at historien din er flott lesing. Keep on!