Daffy: Helge har nok desverre rett her. Moms må betales på de fleste varer som taes over grensa. Men fra Sverige så vil momsen i praksis bli spist opp av valutaforskjellen. Pris sykkel i SEK Regn om til Norske kroner. 100 svenske er ca 83 norske. Legg på ca 1500 i standard transport verdi. Ta summen og legg på 25 %. Det er hva Banehoyen din vil koste. Fra visse land der de driver med leasing av sykler så kan man på disse syklene i etterkant kreve tilbake landets spesifikke moms. I Tyskland er dette 19 % av kjøpssummen. Og tyskerene pleier å prise slike sykler vesentlig høyere da de er klar over rabatten ved export. De er ikke så dumme.
Helge har nok desverre rett her. Moms må betales på de fleste varer som taes over grensa. Men fra Sverige så vil momsen i praksis bli spist opp av valutaforskjellen.
Pris sykkel i SEK
Regn om til Norske kroner. 100 svenske er ca 83 norske.
Legg på ca 1500 i standard transport verdi.
Ta summen og legg på 25 %.
Det er hva Banehoyen din vil koste.
Fra visse land der de driver med leasing av sykler så kan man på disse syklene i etterkant kreve tilbake landets spesifikke moms. I Tyskland er dette 19 % av kjøpssummen. Og tyskerene pleier å prise slike sykler vesentlig høyere da de er klar over rabatten ved export. De er ikke så dumme.
Dette med fradag av utenlandsk moms gjelder seff. også hvis en kjøper helt ny sykkel fra utenlandsk forhandler.
Eller kanskje det snart er på tide å slutte med denne dårlig skjulte snikinnmeldingen i EU bit for bit, og bestemme seg om Gnore skal være med i EU eller ikke.
Jeg har i det siste fått mer og mer lyst på en 916. Ikke som banesykkel, men som gatesykkel. Ikke fordi jeg trenger det (overhodet ikke), men fordi det er noe spesiellt ved akkurat 916 synes jeg. Men selv om de begynner å bli rimelig gamle så er det nesten ikke grenser for hva slags bruktpriser folk klasker på dem.
900 SSie, 2000 mod.
916 er jo et ikon.. når jeg treffer på folk som har hatt en 916 og solgt den, lurer jeg på hva som feiler dem... hehe.... men håper egentlig jeg også treffer slike folk , for en 916 er noe jeg gjerne sku hatt for å ta vare på å stelle pent med..
Tor #69
Der er jeg veldig enig...en 916 i garasjen er et must for oss alle...
hangout: Der er jeg veldig enig...en 916 i garasjen er et must for oss alle...
Er det mulig, er det virkelig noen som IKKE har en 916 i garasjen <smil> ? Og nei, den er IKKE tilsalgs.
Og akkurat for meg, så er det hovedgrunnen til at jeg ikke vil ta den på bane, krøller jeg den, så er affeksjonsverdien borte.
Meeen, en kan jo køpe 1 eller 2 til...
Enig Per, men din er jo heller ganske sliten, så den burde fått litt ekstra stell...litt kos og dulling, stakkars...
Jeg tittet litt i Sverige, og fant en potensiellt interessant en til 55.000 svenske, hvis jeg ikke husker feil. Men legg på mva. og den psykotiske engangsavgiften, så kommer man fort opp i 80-90.000, og det får man jo enkelte 916 for i Gnore også.
pertj: Er det mulig, er det virkelig noen som IKKE har en 916 i garasjen <smil> ? Og nei, den er IKKE tilsalgs. Og akkurat for meg, så er det hovedgrunnen til at jeg ikke vil ta den på bane, krøller jeg den, så er affeksjonsverdien borte.
Hm. Jeg må beskjemmet melde at jeg er en av de få som faktisk ikke har en 916 i garasjen. Jeg tror heller ikke at jeg egentlig har lyst på en. Da frister nok F1/851/888 mer dersom jeg først skulle kjøpt en såpass gammel Duc til. På låven står det dog diverse annet med affeksjonsverdi.
-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm
Du behøver jo ikke å ha skilter på den hvis den bare skal stå i garasjen. _:)
Engangsavgiften trenger du ikke å betale og du må regne om svenske til norsk kroner.
Prut sykkelen ned til 52.000,-
52.000 svenske er ca 44.000 norske.
Hent sykkelen og betal moms av 44.000 pluss standardfrakt på 1500 = CIF verdi på 45.500. Momsen vil da utgjøre 11375,-
Totalt kommer denne sykkelen deg på 56.875,- NOK pluss bensin. Da har du en flott 916 banesykkel.
Med skilter på vil den ca ligge på 74.000,- norske.
Il Presidente
Jeg har nok ikke planer om noen banesykkel med det første - det blir ganske enkelt for dyrt. Så den 916 vil jeg nok ha skilter på :-)