Hva tror dere om denne som banesykkel for en hobbyfører?
Virker som å være en pen og ryddig sykkel med orginal motor/girkasse.
http://www.blocket.se/kippan/Ducati_996_21840591.htm?ca=1_8&w=3&last=1
25% moms kommer vel i tillegg uansett? Skal jeg få igjen svensk moms må jeg vel kjøpe sykkel hos forhandler?
Den står i 55000NOK nå.
Rogalending med 08 Hypermotard 1100S og 07 Piano
Godt å se du er ivrig på å få baneduc.
Vanskelig å se på bildene, men det så jo ut som en flott sykkel, mye flott utstyr. Men som altid er vedlikeholdshistorie viktig, da viktig på motor og dempere.
For å få tilbake moms, må den vel i tillegg til å bli solgt på forhandler, også ha vert gått i leasing? Er det ikke sånn det er?
Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane
Ja, har jo mest lyst på baneduc selv om jeg ser det blir dyrere enn enn 1000-japs... Vi har solgt 750en i Spania nå, så jeg satser på å få meg sykkel til Brno-kjøringen 2.oktober. Skal du være med der?
Tror den må kjøpes hos forhandler for å få tilbake moms ja.
Leste i Finansavisen at den gunstigste valutaen å handle i nå for oss nordmenn var svenske kroner. Pundet er også lavt, og har vært å sett litt på sykler i UK også. Men det hadde vært litt enklere å kjøpe fra Sverige, da kan jeg kjøre bort selv å hente den.
Demperoppsett og bremser er vel veldig bra på den 996en?
Dempere framme og bak, styrekronelager, pinnebolt og pine lagere bak...osv, når ble dette sjekket, og olje byttet her?
Pass deg, så du ikke går på en smell med en sykkel som ser pen ut, men ikke er kjørbar.
Takk for tipsene.
Jeg er generelt noe skeptisk til å kjøpe en 10år gammel banesykkel, men regner med at en 996 fortsatt duger på bane til mitt bruk...
Hei.
Det trenger du ikke være!! En 10 år gammel Ducati, eller 15 år for den saks skyld, går så godt som bare det.
Det eneste som er viktig, er at sykkelen er servet skikkelig opp igjennom. Ja, banesykler får mere stryk enn en gatesykkel, men om eieren vet hva han har, så får sykkelen også mye mer oppmerksomhet vedr. service enn de intervaller man har på en gatesykkel.
Så det viktige er: Se ann selger, er sykkelen hel og pen, er komponenter tidligere nevnt servet? Motor, er den som den skal? Hvem og når, ble sist service tatt og hva er gjort underveis?
En 996 holder i massevis. Men var jeg deg, og slik jeg forstår, er du ganske fersk på bane, ville jeg heller gått for en 916. Den er snillere i hele registeret og går mer enn fort nok.... Så kan du heller gå for 996 / 998 når du føler at du ikke kan ta ut mer av 916 maskinen.
Er vel ikke så mange som har en Ducati banesykkel som ikke vedlikeholder den skikkelig. De fleste av oss er entusiaster, og gjør det vi kan for å holde redskapen i topp stand... Men det er klart det koster litt mer i innkjøp og vedlikehold i forhold til en japaner, men vi får det jo tilbakebetalt i kjøreglede....
Hvor ofte bør kamreimer og olje/filter byttes på en banesykkel? Det blir vel alt etter bruket?
En 916 hadde nok også vært grei nok ja, men problemet er at det er så lite utvalg av Ducati banesykler. Så jeg bør nesten være glad klarer jeg å få tak i en. Hadde absolutt vært det greieste om jeg fant en i Norge eller Sverige, da slipper jeg å kjøpe usett fra f.eks UK. Vurderte også 748R, men ble litt skeptisk når jeg hørte om alle motorhavariene....
Har tidligere kjørt 06 *skrudegihel* 750 på bane, så det er greit å ha litt ekstra kubikk i forhold til 916. Jeg må jo klare å ligge foran St2 her på forumet med sin 1098....
Å ligge forran en 1098 med en 916 er uproblematisk, tro meg. Igjen, det handler ikke om kubikk, bremser og Øhlins...men kjøreferdigheter og trening og atter trening på bane.
Å få tak i en riktig rigget Superbike er fult mulig, men i Norge vet jeg ikke om noen som er til salgs for tiden. Som du kanskje har sett, har jeg gode kontakter i Holland, og der står de på rekke og rad, ferdige riggede sykler til en fornuftig pris.
Vanskelig å komme med noen anbefalinger på hva slags sykkel som er "rett".
Men tror vel det er viktig på litt eldre sykler å ha refferanser på at det er en sykkel som "funker". Jo mere "fine" detaljer, fjæring/trimming o.a. , jo større utfordring er det vel å få alt til å funke bra. Viktig å ha litt refferanser tror jeg, greit å vite at sykkelen går bra/funker.
Kjenner ikke helt til historien til Per(hangout) men han kan vel bekrefte at det er ganske stor forskjell mellom sylker i 916 klassen. Og for oss som ikke har egen tekniker, og mye treningstid, så er det jo bra hvis det funker fra dag en.
Igjen lykke til.
Bare en fortsettelse til siste innlegg.
Men desto større glede er det jo når det funker.
916 er en god, stabil racer som gir masse glede.
Og jeg har blitt kjørt fra av sykler med halvparten av hestene som jeg har, så jeg ser uansett frem til ny tur med deg.
Når det gjelder moms er det ikke moms på sykler som har vært privatregistrert og selges videre, gjennom forhandler eller privat, fra utlandet til Norge. (eller innenlands i Norge for den del).
Har sykkelen vært firmaregistrert i utlandet hele tiden kan den selges uten (svensk) moms og du må da heller betale norsk moms ved import.
Som regel har så gamle sykler vært gjennom mange ledd og det er vanskelig å dokumentere momsfritak, da kjøper du i grunnen en sykkel som er priset i utlandet sammen med sykler uten momsfritak, og så må du betale norsk moms oppå der.
Legg merke til at mange annonserer sykler (og biler) med momsfritak (spesielt på Mobile.de) uten at det er tilfelle. Det er DU som får problemet når du står i Norge og har betalt den norske momsen og ikke får igjen den (tyske?) momsen du trodde du betalte.
Apropos moms og import fra utlandet:
Jeg tittet litt på blocket.se her om dagen, for å se hva brukte ducatier lå på der sammenliknet med her. Der er rimeligere, men ikke veldig, har jeg inntrykk av. Eller tar jeg feil? De prisene jeg så var av typen hvor man ikke sparer noe som helst, eller helt ubetydelig lite, etter at man har betalt engangsavgift o.l. for å få den inn i Norge.
Men forsto jeg deg rett nå, Bjørnar? Altså, at man IKKE betaler mva. når man importerer en brukt privatregistrert sykkel fra f.eks. Sverige til Norge? Da har jeg misforstått helt, i såfall.
900 SSie, 2000 mod.
Bjørnar tar nok feil (dessverre). Mva skal betales også når man importerer et kjøretøy kjøpt av privatperson.
Innad i EU er vel ståa slik Bjørnar beskriver (tror jeg), men sist jeg sjekket var ikke Norge medlem....
Helge har nok desverre rett her. Moms må betales på de fleste varer som taes over grensa. Men fra Sverige så vil momsen i praksis bli spist opp av valutaforskjellen.
Pris sykkel i SEK
Regn om til Norske kroner. 100 svenske er ca 83 norske.
Legg på ca 1500 i standard transport verdi.
Ta summen og legg på 25 %.
Det er hva Banehoyen din vil koste.
Fra visse land der de driver med leasing av sykler så kan man på disse syklene i etterkant kreve tilbake landets spesifikke moms. I Tyskland er dette 19 % av kjøpssummen. Og tyskerene pleier å prise slike sykler vesentlig høyere da de er klar over rabatten ved export. De er ikke så dumme.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
Helge: Innad i EU er vel ståa slik Bjørnar beskriver.
Innad i EU er vel ståa slik Bjørnar beskriver.
Det kan jeg bekrefte er korrekt. Jobbet sammen med en svenske (bosatt i Sverige) som importerte en Audi TT fra Tyskland.
Han betalte "smultering" i avgifter. Sukk...
Kanskje en må skaffe seg landsted m/diger garasje i Sverige ?
Regards, PerJ (gate: '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)