Norsk Ducatiforening Desmodromene

Ducati Owners Club logo

slicks eller mønstra racedekk

rated by 0 users
This post has 16 Replies | 3 Followers

Top 25 Contributor
Posts 162
Medlem# 966

Corse medlem
ducTor Posted: 05-28-2009 14:57

Dere som kjører løp, men som ennå ikke kjører fra Bølla å co (   :-)  ),  korsn dekk bruker dere?

Slicks eller mønstra banedekk?

Tor #169

Top 10 Contributor
Posts 1 072
Medlem# 568

ducTor:

Dere som kjører løp, men som ennå ikke kjører fra Bølla å co (   :-)  ),  korsn dekk bruker dere?

Slicks eller mønstra banedekk?

Avhengig av klasse, noen klasser er pålagt "mønstrede" dekk, andre ikke.

SuperBike, SuperB og 125 racer kan benytte slicks, de andre ikke (hva med nasjonal ?...)

Regards, PerJ
Top 10 Contributor
Posts 595
Medlem# 546

Nasjonal kan også kjøre slicks om det er ønsket.

Skal du kosekjøre på bane, kan du bruke mønsterde dekk, for de holder veldig bra grep og blir fortere varme enn slicks. På opptørkende for eksempel, har de aller fleste fordel av å kjøre med mønstrede dekk pga. høyre friksjon = bedere grep på akkurat det føret.

Top 10 Contributor
Posts 1 072
Medlem# 568

hangout:

Nasjonal kan også kjøre slicks om det er ønsket.

Skal du kosekjøre på bane, kan du bruke mønsterde dekk, for de holder veldig bra grep og blir fortere varme enn slicks. På opptørkende for eksempel, har de aller fleste fordel av å kjøre med mønstrede dekk pga. høyre friksjon = bedere grep på akkurat det føret.

He-he, ikke ta "kosekjøringen" til Hanguot for bokstavelig, Superstosck 600 gutta har vel 58 runder på Rudskogen.  Og det er på mønstrede dekk.

Så det er fullt mulig å kjør fort på de også...

Et tips:

Etter NM rundene, er det mye brukte dekk tilsalgs i depotet, de er som regel kjørt en trening, et løp osv.

De kan være litt slitt på sidene, men fullt brukbare midt på.  For oss som Kosekjører, så er de fullt brukbare.

Regards, PerJ
Top 10 Contributor
Posts 595
Medlem# 546

Hehe, selvsagt kan man kjøre svinfort på mønstrede dekk!! Men tanken var bare at man som hobby kjører ikke trenger å fokusere på dekk i første omgang. Dagens gate dekk er jo veldig gode og ligger tett opptil race dekk.

Husk å redusere lufttrykk tilpasset bane, og ikkeminst, få i mer luft etter banekjøring er ferdig!!

God Pinse til folket.

Top 25 Contributor
Posts 162
Medlem# 966

Corse medlem

Vel, tanken min va ei stund å ha slicks tel banedagene, men fikk "banka" fornuft inn i hodet.. æ kjøre ikke så fort at at slicksa når arbeidstemperatur og ergo vil de være dårligere for meg enn mønstra racedekk... 

skal ha fire fulle dager på acr, å har bestilt diablo supercorsa sc2 for det..  gatedekka mine, michelin power sparer jeg for banebruk.. De burde holde hele sommeren så lenge dem ikke blir brukt på bane..   Har jo et lite håp/plan om å delta i rookie1000 helga etter ( NM2).

Tor #169

Top 10 Contributor
Posts 1 564
Medlem# 234

En annen fordel med mønstra racingdekk er jo at de lar seg bruke på vei.

Da kan du enten sette de på gatesykkelen etter å ha (nesten) brukt opp dekksidene, evt. selge de til noen for gatebruk. En forutsetning er at de ikke er heeelt oppbrukt på kantene.

Top 75 Contributor
Posts 56
Medlem# 761

Kjørte nylig en og en halv dag på ACR med touringdekk og en og en halv med banedekk. Sistnevnte anbefales!

Det virka mye mer stabilt og det satt noe helt nifst. Med touringdekka fikk jeg en lowside i depotsvingen og selvbildet og bankkontoen sank endel.

http://gallery.mac.com/bjornarhuse/#100008 http://web.mac.com/bjornarhuse
Top 10 Contributor
Posts 997
Medlem# 749

Det er kjedelig det der med stoltheten. Jeg fikk min knekket for to sesonger siden.  Du var heldig som gjorde dette å bane og ikke på veien.

Det jeg lærte var at man har de forutsetningene man innehar (sykkel og sjåfør) under de forhold som der og da råder. Og det er det som er motorsykkelkjøring. Å vurdere alle disse faktorene kontinuerlig. Og da særlig under varierende forhold. Og hvor lenge sitter disse dekka. Jo stort sett til de ikke sitter lenger.

Gutta som kjører ræser vurderer dette kontinuerlig. Hvis du så Ole Bjørn Plassen på siste NM runde i fjor så så du et godt eksempel på dette da han hadde superfeste i 16 runder og så var dekka ferdig. Han styrte allikevel pent inn til 2. plass. Han vurderte forholda bra og justerte seg inn men glemte å fordele egenskapene over 20 runder. Smile

Man blir lett revet med på bane og feilvurderer forutsetningene. Der og da hadde det sikkert vært knall med ræserdekk og dekkvarmere men det hadde ikke vært like stas på hjemturen over noen fjelloverganger i 5 grader og regn. Da skulle du nok ønsket du hadde touringdekka. Big Smile

Nok om det.

Du får heller ta deg en tur på vår banekjøring på Rudskogen den 25. Juli og kjøre deg opp igjen. Du har jo nå krasjkåpe allikevel. Cool

Il Presidente

Top 75 Contributor
Posts 56
Medlem# 761

Vil selvsagt gjerne stille både på Rudskogen og Våler, selv om ACR er den beste bana (men den ligger jo helt feil plassert!).

Problemet er at jeg har BSM potter og lager 111 dB, og da er det utelukket med noe sørafor. Tilogmed dB-killers får meg bare ned til 99 dB eller hva det var. Da er jeg helt i grenseland og vet ikke om jeg tar sjansen på å kjøre helt ned til Rudskogen (70 mil) for å bli svartflagga i pitlane...

http://gallery.mac.com/bjornarhuse/#100008 http://web.mac.com/bjornarhuse
Top 10 Contributor
Posts 997
Medlem# 749

Skjønner godt at du ikke tør ta tjangsen. Vi satte i år opp dobbeldagen på Vålerbanen den 7 og 8 august nettopp for de som har litt reisevei. Men Vålerbanen er reltait strenge på musikkspilling så 99 db blir altfor høyt uansett. Håper allikevel at folk kommer med originalpottene og får med seg banedagene.

Il Presidente

Top 10 Contributor
Posts 595
Medlem# 546

På Rudskogen er dB grensen 102 dB, så det går jo fint med din sykkel.

På Våler banen kjørte jeg i fjor med 916 som måler rundt 100 dB på teknisk sjekk på Rudskogen (avhengig av vindretning)...det gikk fint også der. Så ingen grunn til å ikke komme...på klubbens banekjøring.

Top 10 Contributor
Posts 997
Medlem# 749

hangout:
Så ingen grunn til å ikke komme...på klubbens banekjøring.

ehmmm.

Det er det vel strengt talt banedagens stevneleder som avgjør. Smile Og jeg vil ikke anbefale å kjøre 70 mil når du vet du måler for høyt for å oppleve et svartflagg på Vålerbanen. Da kan skuffelsen fort bli stor. Har du derimot originalpottene med deg så løser jo ting seg elegant.

Men som hangput påpeker så har vi 102 DB på Rudskogen både den 25. Juli og 11. September. Og da går du greit under med propper.

Il Presidente

Top 10 Contributor
Posts 595
Medlem# 546

Vel, er det ikke de rådende avtaler som gjelder med tanke på støy når klubben har inngått avtaler med baneleie, og dennes eier? Jeg synes det begynner å bli litt vel mye hierarki, dersom banedagens stevneleder skal bestyemme støynivå? Og stevneleder er vel nå CORSE v/styret? Tar jeg feil, ber jeg om unnskyld for det.

Top 10 Contributor
Posts 997
Medlem# 749

hehe.

Er nok litt på tuppa hva gjelder kommunikasjon rundt musikknivå. Husker for godt gutta som kom kjørende fra Bergen ifjor med Carbonpotter fordi noen andre enn klubbens representanter hadde uttalt seg om musikknivået. Ønsker ikke forvirring rundt hva som gjelder.

Det er 102 db standstøy på Rudskogen den 25. Juli.

Det er 90 db støy ved forbipassering på Vålerbanen den 7 & 8 aug. (ca 95 db standstøy)

Det er 102 db på Rudskogen den 11 sept.

Og det er det Stevneleder og kontraktseier som uttaler. :-)

Og en helt annen ting Hangout. Du får henge på nettet litt utover kvelden fordi vi kommer til å annonsere noe som du kommer til å være spesielt interessert i. Cool

Stay tuned!!!

Il Presidente

Page 1 of 2 (17 items) 1 2 Next > | RSS