Håper på 1 til 2 uker...
Ser at det siste verkøyet jeg har bestilt ligger på posten til fortolling..... det vil si
at dette mest sansyling ikke blir sendt ut før i neste uke :(
Får ikke juster inn kammer uten TDC toolen.
Så er det å bytte motor .... (har bytta før, og denne gangen skal jeg ikke ha av all eletroniken).
Ut med gammel og inn med ny er vel en drøy Lørdags formiddag..........
Skulle hvert ferdig til begynnelsen av mai, men ting tar litt lenger en antatt og
budsjettet er vel spreng for lengst.
EO
Promsied out troops in Afganistan som pictures of the progress.
Men skitt au, for lite dagslys og for dårlig kamera. (få legge ut noen bilder i morra)
Verktøy er på plass, tcd tool måtte gjenges fra 14mm til 12 mm, brodern stod på og dette ble ferdig i går. Så da er da bare å begynne.
Potter er satt på gjenger for bredbåndslambda, og EGT(eksos temp).
Eller er det meste av det eletriske på plass, LC-1 lambda (bosch lambda med måleomformer til 0-5 volt ut signal, denne har 2 analoge utganger 1 skal til dash, og 1 som lambda for stående sylider).
Det var faktisk flere norske leverandører på dette, Halandtuning var biligste 1700.-
koster ca 200 dollar, så dette var ikke helt galt pris messig, (fikk også pris på 2000 norske + moms fra en annen leverandør)
Begynner å blir litt trangt om plassen, så oppbevarings boksen under ECU fikk vike slik at LC-1 kunne stripses fast til bakramma. (Tar litt tid å finne beste plassering for utstyret).
Planene videre blir å testkjøre med den motoren som står i sykkelen nå for å sjekke at alt fungerer som det skal. Tammas mannen om lager motty AFR Tuner har lagt inn en debug firmware i AFR tuneren og jeg skal sende denne til ham etter test tur.
Planen med å bruke hypermotard bakbrems brakett til hastighets sensor gikk i vasken, tok en sjangs og regnet med at ducati hadde gjenbruk på komponenter, men denne passet ikke 0,5 cm feil plassering av sensor. Kikka litt på 998RS manualen og har kuttet av sensor festet fra Hypermotard brakketen, og poppa og epoxy limt denne fast til orginal bremsebrakket.
Får legge ut et par bilder i morgo........
Da var det litt bilder :
Ny switch framme, blir enten map selector eller av på av autotune.
Hadde tenkt å feste clipon, men der var det ikke plass, så den blei festa på holdern til clutch veska.
Bredbånds lambda motert etter at eksos kom tilbake fra svesing.
og en til som er festet på fremme potte
Det har blitt litt kopling ....
Brakketen til speedsenoren får jeg i morgen, da denne er til lakkering og "baking" i ovenen.
Ser at jeg må bytte hjulager i hubben , så jeg får ta en tur til Løvas i morgen.
For fortsette i morgen med multimetert å sjekke signaler, for så å konfigurere opp lambda sensor nummer2, og stille inn parametre i Mottyen. Samt justere inn avstand til speedsenors for a sjekke at denne fungerer som den skal. Får vel se å få startet rakkelverket.
Prosjekt oppdatering :
Motor :
Kammer er dailet inn : (med litt 17.mai stevning)
Måtte ha noe til viser for gradskiva, flagger(og en skrutrekker) passet greit...............
Etter å funnet Top dead center på stempel, var det å dreie motor til vinkel for åpning av kammen
her 30 grader ved 1 mm løft, Bladmål satt mellom vippe arm og chims for å ta vekk toleranser.
(belter er justert til stramming 240 HZ mellom kamhul for justering, i.flg. 748RS workshop manual)
Det justerbare kammhjula til VeeTwo gjør jobben litt lettere, da det kun er å løsne 5 skruer, og dreie insugskammene slik at denne gir 1 mm løft ved 30 grader BTDC, (denne var ca 10 grader feil åpnet 1 mm løft ved 40 grader BTDC).
Siden det første gang jeg gjørt dette er alle målinger sjekket og sjekket og sjekket...... og sjekket igjen for at det skal bli på spesifikasjon oppgitt av Ducati Kaemna.
(Det vil si dreie motor lese av klokker, justere, dreie motor justere... til det er sport on.)
Verktøy som kreves :
- Dreiverktøy for motor med gradskive (Motoreva + en pgnippel, og ei utprinta ducati grad skive)
- TDC verktøy med måle klokke (Modifisert Alfa verktøy regjennget for 12 mm plugg)
-Måleverktøy med klokke for ventil løft (Ducati kaemna) (her har proffene 4 stik for å lette jobben)
-Verktøy for beltestramming
-RS manualen er ikke å forakte.
- Kjøkken og ingen kone eller barn tilstede
Besin innsprut :
Motty er installert og testet på gamle motoren. Måtte flytte jordpunket grunnet støy på TPS (gasspådrag) signalet. Ved mye støy fungerer kun logging, men systemet vil ikke mappe mengden bensin. (Benyttet det samme plassen som Powercommandern, men dette funka dårlig)
Bremsebrakket ferdig med speedsensor montert
Ny lampe og knapp montert fremme : (Status og kalibrerings knapp for LC-1 lambda)
Lambda og TPS viser på Dash.
Var ute å kjørete en liten tur (det regna litt og det frister ikke akkurat mye da).
Har satt opp mottyen til å begynne a regulerer bensin mengde ved motortemp over 65 grader.Da motoren lå på rett temperatur område , ble bensin mengde justert automatisk slik at jeg oppmår en AFR(Air fuel ratio) på 13.
rundt 12.75-13 i AFR er normalt det som skal få motoren til å gå relativt optimalt, slikkert flere meninger her. Det er mulighet for å juster en AFR verdi for x antal tps og rpm verdier, men regener med at det magiske tallet 13 ikke er helt galet.(jeg kjører 13 i alle celler, det mulighet for å magre i cruse områdene for å være mere økonomisk.
Fra loggede data og det jeg kunne se gikk den ligende sylinderen magert og den stående(bakre) for rikt. +- 10 %. Etter man har kjørt en tur og stopper sykkel med killswitch lagres mappet, og det er dette mappet man kjører med ved neste start av sykkel. Mappet skal blir bedre og bedre jo mer man kjører .
Da veit jeg hvertfall at fuel grea funker, må nok låne Dynobenken på Løvas da det er "umulig" a gjøre 5 og 6 gear mappinger på norsk landevei.........................................
Mappings som normalt er vanskelig å få til i en dyno benk skal etter sigene være letter å få inn ved normal kjøring på vei.
Da nærmer det seg !
Ut med den gamle : (bygget en motor bukk, som passet under sykkel med sykkelen på depot støtter foran og bak.
Og inn med den nye(nesten)
Og ducati spøkelset hadde ikke glemt meg : Tannløs clutchlammel
Silicon slanger må til :
Og "jekken stroppen" for å løfte sykkel av motor.
Ser at jeg må en tur til løvås til, altid noen små deler som mangler.
Får hjelp i morra med å jekke opp motoren og løfte ramma over sykkelen.
Så da er det å begynne å montere :)
Da er motorn, i . ledningsnettet og rørleger arbeidet er ferdig, clutch flyttet over fra gammel til ny motor.
Mangler 2 spesial skruer for luftboksen bak (er bestilt), + ei slangklemme til throttle body.
Har satt i en 748R chip fra ultmap (Kaemna mente denne kunne være et godt utgangspunkt.(trenger tennings fra denne.
Olje og kjørveske er fylt på. (trenger en lufting
Har kjørt motoren uten injectorer og plugger med oljetrykks sensor ute, til det kommer olje ut av dette hullet da skulle motor ha fått seg en smøring.
Ferdig med å flyte innmat fra Alutanken (Corse style der alt settes i og tas ut fra tanklokket, pain in the ass). Alt er nå flyttet over klar for å sette inn i standard tanken.
Får bli en tur på biltema og en tur på løvas i morgen ettermidag, for å se om det siste jeg har bestilt har kommet. (gasswire, og skruer).
Få krysse fingerene at motoren starter i morgen uten problemer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Da blir det å sjekke TPS sensoren og balansere throttlebodyene i morgen, og få ut det som er av luft i kjølesystemet. Og ta seg en lang testtur ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
bb155:Da blir det å sjekke TPS sensoren og balansere throttlebodyene i morgen, og få ut det som er av luft i kjølesystemet. Og ta seg en lang testtur
Ja? Venter i spenning...er veldig misunnelig på dette prosjektet ditt.
Gjorde en første start i går, ingen eksplosjoner, og ingen lekasjer,
Mottyen regulerer ikke(afr tunnern).................
(sende loggen fra prøve tur i går, og fikk svar i morges, der han har gått gjennom loggene, og ser at den ikke regulerer, 996 motorene regulerte helt fint)
RPM varierer mer en det selvtuning tilltater for selv mapping.
Har fått en ny firmvare som tiltater størrevariasjon i turtall for selv mapping. (med tilnavn VTR sikker VTR1000).
Hadde noen spikes på rpm med 996 motor, disse er nå borte :)
Sykkelen gikk velig magert med 748R chippen, har for høy tomgang. (1700 rpm).
Ser ut til at den trenger mye mer bensin sikker 30 til 40 prosent mer enkelte steder i mappet.
TPS er justert denne var velig av der den skulle være dvs 150 mv ved helt lukket trottle (dvs tomgangskrue skurd opp slik at denne ikke er i hinderer lukking.
Tomgangskruen ble satt til 381 mv etter at TPS var justert(denne var på 680 mv).
Har ikke rørt bypass skruene på Throttlebodyene enna, men regner med a skru dem noen inn. slik at tomgang blir lavere.
Kjører 16-39 drev på 748R nå...
Clutchen må justeres noe med stackhøyden, da denne ikke akkurat er lett å dra i gang med.
Og bakbrems må luftes.
Venter bare på at arbeidsdagen skal bli slutt så jeg går lagt inn ny firmvare på mottyen, og sendt en logg tilbake for åt Tammas(motty) kan se om alt er ok
Da ble det lasta ned ny firmware i mottyen,
bytta ut MEGAZONE EPROMEN FRA FIM, MED EN 076 FRA DP(DUCATI PERFORMANCE),
HAR KJØRT EN 1,5 TIME OG SER I LOG OG FØLER AT DEN GÅR JEVT OG FINT.
FÅR IKKE MAPPET DENNE LANGS NORSK LANDEVEI.....
1600-6500 RPM BEGNNER Å BLI MEGET BRA (DVS STORT SETT AFR PÅ RUND 13).
Liten oppdatering :
Trottle sync er off......... (verktøyet og min kompetanse på detter er for dårlig, gjorde et forsøk, men vi får ta det til høsten da løvås har bedre tid)
Men har hatt sykkeleing i benk, og på tysklandstur (Nurburgring / Mozel).
Fikk kjørt/mappet Afr på rulla til (kommer ikke på navnet i farten men fyller inn når abstinensene etter billig øl tar av).
Fikk kjørt sykkelen på rulla, gikk med en Søndag på mapping........
Satt en traget afr til 13 over hele mappet og 12,7 ved 100 % throttle (WOT run).
Fikk 122 hk på hjulet på denne dynoen (fuchs), kompisen fikk også sin målt od denne hadde 121 hk på hjulet på denne dynoen. (denne sykkelen er målt til 132 hk på hjulet på annen dyno benk). Eier av dynobenken har målt sykkler (der han har målt effekt på gamle motorer han har bygget og disse har mistet 10 hester siden siste software oppgradering på dynobenken). (Hanhar demontert motorene for å sjekke hvor hestene har blitt av,,,, :) Har ikke funnet den ennå :)
Hvis 121 hk stemer vil det si at 999R har 122 HK på hjulet, noe jeg ikke finner trolig......
Har en kopis med en gsxr 750 med anlegg og powercommander denne har etter sigende 134 HK på hjulet hos fastbikes.
Med meg som sjafør dvs 107 kg vs Gsxr 750 med 84 kg sjåfør har jeg mer effekt en denne
(drag til toppfart på autobahn, kjører 16 - 39 gearing) gearet for toretisk 292 på 6 gear).
Og jeg innehar ikke den mest aerodynamiskeform,,,,,,,,,,,
Men hester til side(dynobenker er jo kjent for å ha stort avvik) , kurven ser ok ut var peak HK ved 11500, har ikke tenkt å øke turtallsgrensa på sykkelen, skal poste kruven når jeg får scannet in arket . Relativ gjevn og fin kurve til turtallsperra).
Motoren har xxxxx mer effekt en 996 motoren, lengere register, og drar i grunnet fint over 4000 rpm.
Dippen som Keamna ba meg forvente rund 5000 rpm , pga eksos eksister ikke.
Afr tunerer fiunger bra, måtte ma en ny firmvare da det lå inne en begersing på at fremre og bakre cylinder ikke kan ha mer er 12 avvik fra hverandre i fuel mengde.
Har sjekke med Brad Black (bikeboy.org, og andre på www.speedzilla.com/forums) som sier at bagkre cylinder normalt går 10 % rikre bak en den fremre.
Loggene fra Motty (afr tuner) sier at den fremre cylinderen gar rikere en den bakre der jeg har problemer med mapping). Har fått en ny Firmware der autotune kan omfattet et større variasjon melom fremre og bakre syliner. (har ikke fått lastet opp de siste justeringene ennå)
Som en kurriositet ble kun fra kjørt av en mercedes på autobahn i år....
(4 dobble potter, ingen anne merking), akselerasjon bedre en en gsxr 750 K6 og en supersport kittet 749R og min 853R. Toppfart trolig 300-340.....
Denne akselererte bedre fra 80 til toppfart på overnemte sykkler, uansett gear og turtall...........
(Mulig brabus................)
:
Liten oppdateriing:
Ikke så mye motor i år men : ny lakk av topen, hekk, og side kåper.
Motor : Dysa på bakre sylinder var gåen, så 2 nye ble kjøpt inn fra usa 600 nok for begge......................, sykkel går bedre på tomgang.
Remote tomgangs justerer er (corse) kjøpt inn, (ligger på ca 1500 rpm tomgang grunet lett svinghjul).
Skal oppdatere chipen(e) fikk 3 styk fra sverige som ikke funka, har fått tak i en eprom leser brenner, så jeg skal ta kopi av en av mine å sende bort for modifisering. (mottyen kan kun legge til ca 30 % mer fuel, og min ligger i grense land på toppen.
Ellers bærere det av gårde på den årlige Tysklandsturen den 6.aug........................
Baklyset er nå med integrert blinker (blinker ut til siden "løpelys show", og tre små blink får fast lys på brems, ser ut til å være et godt produkt.