Skal skifte olje på sykkelen selv, tenkte jeg. Så kom jeg på at sist jeg gjorde noe slikt var for 7 år siden. Men hvor vanskeligkan det være?
Er det noen spesielle ting jeg må tenke på? Eller er det bare å kjøre den ordentlig varm, skru ut proppen, la det renne ut,og fylle på?
F.eks. slik som hvor mye olje det går i tanken står jo selvsagt ikke i brukerhåndboken (som sier at man skal skifte olje hosautorisert verksted). Og den eneste oljen det ser ut som at de har der hvor jeg i det hele tatt finner MC-olje, er 10-40. Jegregner med at denne duger, iom. at forhandlerne bruker/anbefaler den?
Det er forøvrig morsomt at det ikke er mulig å få kjøpt Shell Performance olje på noen Shell-stasjoner, tilsynelatende. Ogdet er forbannet irriterende når alle mc-tekniske sjapper stenger kl. 16:00. Nuvel, noe skal det jo alltid være.
900 SSie, 2000 mod.
Ville vel brukt en litt tykkere olje på en luft/oljekjølt motor. 10-50 eller 20-50 f.eks. Castrol har bra utvalg i mc-oljer. Ellers er det lurt å trekke til bunnpluggen med riktig moment. Det er aluminium, lett å ødelegge gjenger hvis man er litt for voldsom.