Norsk Ducatiforening Desmodromene

Assen - en pilgrimstur ?

This post has 151 Replies | 4 Followers

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Tirsdag 23/6 og Onsdag 24/6:

Ivar kom nedover til Tønsberg på ettermiddagen i dag, vi dro herifra litt før kl. 16, målet var Larvik og Superspeed fergen.  Vel, superspeed-å-superspeed, den gjør vel ikke mer enn 25 knop eller så.  Ikke spes. imponerende.

Uansett, vi var i Hirtshals kl 21, og møtte Trine som kom med superspeeden fra Kr.sand.  Siden været var fint, så bestemte vi oss for å finne en campingplass i Hirtshals og overnatte der.

Onsdag 24/6:

Oppe kl. 0800 og avsted kl 0900.  Været var fint, lettskyet, lite (side)vind og en grei temperatur.

Vi kjørte først ca. 10 mil og fylte så bensin.  Skal dere nedover her i år, så være obs på at de har asfaltert med noe oljegreier, veien "flyter" nesten av olje i en 2-3 mil.   Litt ekkelt...

Kjørte så ca. 20 mil og fylte så på samme sted som i fjor.  Neste stint gikk så helt inn til Kielerstrasse i Hamburg.

På veien inn mot Hamburg var det et par strekninger med veiarbeider, men ingen av oss reagerte noe spesielt på det, *BIG* mistake...

Ankom www.louis.de ca. kl. 14, 1 time etter vanlig skjema, men vi hadde et godt håp om å kjøre inn noe av dette.

Vi fikk shoppet det vi skulle, og la så i vei ut av Hamburg.  Nå var ettermiddagsrushet startet, så vi fikk den vanlige køen ned i Elbentunnelen.

Med litt kreativ lanesplitting, så kom vi oss relativt raskt gjennom tunnelen og opp på andre siden.  La så i vei i godt tempo oppover lia mot avkjøringen til A1...

Hmmmmm, her var det jammen mye veiarbeid - jøss, nå må vi over i det venstre feltet, for hele det høyre feltet er bokstavelig talt brutt opp.  Og der passerte vi jammen også avkjøringen til Bremen... Hmm, det er vist en omkjøring litt lengre oppe, vi prøver den.

Ja, ja, da sitter vi godt plassert på bundestrasse i en kjempekø gjennom diverse små dorfer og andre sikkert koselig småsteder et-eller-annet sted utenfor Hamburg.  Fort går det ikke.   Og varmt er det.

Etter en stund, så kommer vi ut på A1.  Rett før den vanlige veikroen ved Hollenstedt er det en 2-3 km lag bølgende rettstrekke.  Når jeg kommer over toppen ser jeg en endeløs kø av trailere som står stille i det høyre feltet.  I tillegg, så går trafikken i det venstre feltet laaangsomt.  Blir nok en lang middagspause i dag.

Vi stoppet ved 5 tiden, spiste middag og startet ikke opp igjen før ved 6 tiden.  Da var køen omtrent borte... for en liten stund.

Poenget er at hele A1 de 10 milene mellom Bremen og Hamburg er et sammenhengende veiarbeidsområde.  Det er først 5-6 km med 4-felt i det  ene 2-feltet, fartsgrense 80.  Så er det 5-6 km med vanlig autobanen, så nye 5-6 km med 4 felt i det ene 2-feltet.  Og slik er det helt til Bremen, muligens lengre.

Min anbefaling er at en ikke kjører her på dagtid, finn noen andre veier.

Uansett, etter Bremen mot Oldenbrg er det grei skuring.

Fylte bensin etter Bremen, og kjørte så siste stintet rett inn til Assen.  Var på parkeringen kl. 21, en time etter planlagt ankomst.  Greit nok, været var bra, det var vamt og ikke noe regn, så det var en helt grei tur.

Møtte Trond og Steinar og fikk teltplass ca. på samme sted som i fjor, begynner å bli tradisjon dette.

Fikk noe kalde øl i kafeteriaen, satt opp teltet og i påsan med øreproppene.  Sovnet vel ved 12 tiden.

Og regn ?  Det har vi ikke sett.

Regards, PerJ (gate:  '94 916 S, bane: '08 1098, Solgt: '08 1098 S)

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Torsdag 25/6:

Var oppe kl. 8, tok en dusj, og fikk forklart for han i bua og Bernhard (som ikke snakker engelsk) at vi ventet 4 telt til senere i dag.  De satt av godt med plass til oss.

Vi dro så en tur opp i byen for handle, var tilbake kl. 10.  Det var en tabbe, fordi det viste seg at det hadde vært pitwalk fra kl. 10-1130 og mange av førerne var tilstede for å dele ut autografer osv.  Vi var ikke ute på banen før kl. 1115, så vi fikk ikke med oss noe av det.  Vel, vel, bedre lykke neste år.

Hele formiddagen esmeset jeg med de som kom fra Gøteborg, og fikk overbevist dem om at det var smart å kjøre via Bremerhaven og ta fergen over elven istedenfor å kjøre via Hamburg.

Men nå er det klart for 125 trening, hvordan vil dette gå mon tro ?  Og hvordan er det med Sturla som skal kjøre Red Bull rookie cup trening senere idag ?

Et par esmeser senere, så sitter foreldrene hans på tribunen og vi har en riktig så hyggelig stund før de må tilbake til depotet.  Sturla er klar, sykkelen funker fint, så dette ser bra ut.

Skal ikke kjede dere med resultatene fra 125, 250 og Motogp, de kan dere finne på www.motogp.com, men i motogp så var Randy (av alle) raskest på torsdagens trening.

Og Sturla ?  Vi satt oss på hovedtribunen under treningen hans, og far hans stod med pittavla i pitlane.  Han så oss med engang, så vi fikk extra service: han viste oss rundetidene før han viste de til Sturla, til alles glede.  Spesielt når det hele tiden stod "1 + rundetid".  Han som stod i naboboksen var ikke like fornøyd...

Vi ruslet så tilbake til campingen, hvor Grethe, Kjell Arild og Morten hadde ankommet, og de var godt igang med malt, humle, vann osv.  Stemningen ble raskt riktig så fin.  Og en liten stund senere kom også Martin, så da var vi fulltallige.

Vi ruslet så opp for den tradisjonelle pizza'en, men i år ble det nedtur.  Pizzaen var flyttet, hadde innskrenket menyen og det var generelt vesentlig dårligere enn før.  Jeg funderer på om de kan ha byttet eiere, syntes ikke jeg så de vanlige menneskene der.  Så til neste år må det sjekkes ut et annet spisested.

Vi tok en runde i sentrum, men bestemte oss for å ta noen øl i kafeteriaen isteden for i sentrum.

Og så det vanlige: i påsan ved midnatt, i med øreproppene og god natt.

0143: Michael Jackson er tydeligvis død.

0217: Han er tydeligvis fortsatt død.

Som dere skjønner, i år så fikk vi noen "urolige" naboer, men det hjalp etter at Kjell Arild kom med noen bestemte meninger om lydnivået...

Sov relativt godt utpå morgenkvisten.

Og regn ?  Nei det har vi ikke sett...

Resten av rapporten får komme i morgen kveld.

God natt

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Fredag 26/6

Ettter en litt urolig natt med litt dårllig søvn, så våknet noen av oss ved 8 tiden, da hadde Ivar som vanlig vært ute på sin vanlige joggerunde og hadde satt på kaffen.  Han hadde med et slikt bittelite gassdrevet kokeapparat og ble straks morgenens reddende engel for enkelte.  Det var vist noen som var helt avhengig av kaffe for å få en god start på dagen...

Nuvel, været er fint, og det ser ikke ut som om vi skal få noe regn i dag, så regndressen fikk være igjen i teltet.  Vi la i vei ut mot banen og var der ute litt før kl. 10, dvs. rett før MotoGP treningen startet.  Vi startet med å sitte på hovedtribunen, artig å se ned i pitboksene til de forskjellige teamene.

Hos Ducati var det uvanlig mye aktivitet, hadde de noen problemer mon tro ?  I de andre boksene så det relativt normalt ut.  Når en sitter på hovedtribunen, så kan det være greit med ørepropper, det gjaller godt innunder taket på tribunen.  Glemte jeg å si at vi aktivt vedlikeholdt væskebalansen ?  Et par ord om sanitærforholdene ute på banen, de kan vel best beskrives som mangelfulle, så det er hver enkelt persons kreative løsning som gjelder.  Det betyr at en bør ikke gå for langt inn i buskene ved kanalene, en kan fort bli våt på beina, og det er ikke fordi en har sklid ned i kanalen...

Uansett, alle hygget seg og hadde en fin formiddag med racing.

Så ble kl. 12 og da er det pause til kl.13.  Vi gikk ut for å finne baquette sjappa, og mens vi stod der, så fyra de opp ett-eller-annet inne på banen.  Martin mente det kunne være en demo av den nye 600 sykkær'n - Moto2, som kommer til neste år.  Og det var det.

Selv om de ikke gasset så voldsomt med den, så hadde den et lydbilde som intet annet.  Ta en Supersportsykkel, plukk av eksosanlegget og snurr motor'n til minst 18000, så får en en ide om hvordan det høres ut.  Sykkelen gikk fint den, kanskje dette kan bli en suksess allikevel ?  Vi får svaret til neste år...

På ettermiddagen, så plasserte vi oss på Harbochttribunen, seksjon EH.  Her ser en både oppover rettstrekket og en får også med seg hele Strubben og "the old hairpin".  Rossi kvala for en gang skyld inn på pole, men Stoner slet voldsomt.  Han mente at Sete ødela forsøkene hans, og at andre også unlot å vike unna når han kom.  Guttungen var tydelig frustrert, dette ble nok ikke som han hadde tenkt seg.  Han kvala inn på 4.e plass, hvilket betydde at han skulle stå rett bak Rossi i morgen.  Det kan jo bli artig...

Vi avsluttet dagen med Red Bull kvalifiseringen, satt på samme sted og fikk samme service som i går.  Det ble stående applaus når siste runde var kjørt og tavla viste "1"...  Dette kan bli riktig morsomt på morgendagens løp !

Ruslet opp til campingen, og slappet av med fortsatt vedlikehold av væskebalansen, det er viktig å drikke mye i varmen...

Kl. 1900-1905 kom så den eneste regnskuren vi hadde i Assen, det var så lite at gresset rakk ikke å bli vått engang...

Til slutt ruslet vi en tur opp i sentrum for å finne et sted å spise.  På veien dit hadde de sperret av et lite kvartal hvor et tyvetall gamle trømopeder kjørte gateløp.  Seff. i tidsriktig ustyr: skinnhjelm (noen med horn...), skinnfrakk og tresko (!)  Noen av de treskoa var relativt nedslitte når det hele var over.  Det var mye bra racing, mellom (!) parkbenker, lyktestolper og sykkelstativ...  Tror alle kom helskinnet i "mål".

Nuvel, vi fant et spisested, men vi kommer nok ikke til bruke det som nytt stamsted, rått svinekjøtt, dyrt og i det hele tatt mindre bra.  Nei, her må det bedrives research før neste år, det er helt sikkert.

Vi bestemte oss for å rusle ned til campingen relativt raskt, Grethe slet med en vond hals og var ikke helt i form.  Vi tok noen øl i kafeteriaen men avsluttet det hele relativt tidllig.

Og resten av prosedyren er vel kjent: påsan, ørepropper osv.

God natt.

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Lørdag 27/6: løpsdag

Igjen en litt urolig natt, men sov bedre enn i går, kan det ha noe med inntak av væske å gjøre mon tro ?

Uansett, vi gjorde oss i stand og ruslet ut til banen.  I dag hadde vi litt lengre å gå, dette fordi vi skulle rundt banen til inngangen på baksiden.  Vi brukte vel ca. 1 time på den turen.  Vi kunne nok ha gått inn hovedinngangen, men det er en trang passasje over tunnelen inn til banedepotet og vi var usikre på hvor mye kø det ville være akkurat der.

Jeg hadde en billett til overs, den som Kai skulle hatt, så jeg stod utenfor et kvarters tid.  Det kom da en gjeng som trang en billett, så de tok den.  Han som skulle sitte der dukket imidlertid aldri opp, antar at han kun trengte den for å komme seg opp på sitte tribunen.

Husker dere jeg nevnte noe om at naboseksjonen var bortbestilt før internettsalget startet ?  Forklaringen fikk vi nå, det var fanklubben til Rossi som hadde den seksjonen, 800 stk.  Og de var IKKE lydløse...

125 løpet ble som vanlig litt spennende, 250 litt bob-bob, og så kom vi til MotoGP...

Ville Stoner klare dette ?  Og hva med Pedrosa og Lorenzo, spes. Lorenzo har vist overbevisende kjøring.

Starten gikk, og Stoner, var der fra starten av,  Rossi ut rett bak med Pedrosa,Lorenzo og resten av feltet like bak.  Men det holdt ikke så lenge,  Rossi sneik seg forbi, Pedrosa gikk på snørra (igjen) og Lorenzo kom seg også forbi Stoner.  Så etter noen runder var det Rossi, Lorenzo og Stoner.

Og sannsynligvis så var aldri rossi noe særlig truet, Lorenzo greide aldri å komme så nære at han kunne sette inn et støt på Rossi.  Og Stoner seg bare lengre og lengre akterut, til slutt så var han 23 sekunder bak i mål.

"Hvor var *DU* da Rossi tok sin 100.e seier ?" 

Da vi forstod at det var en mulighet for at dette kunne skje i Assen, så sa jeg at det helt åpenbare stedet for et stunt, det er helipaden RETT FORAN OSS.  Og slik ble det, han rullet inn på helipaden, hvor det stod klar en gjeng med en diger rull av noe slag.  Rossi tok tak i den ene enden og begynte å dra ut et digert banner, det var sikkert 25 meter langt.  Det inneholdt 99 bilder fra alle de tidligere feiringene hans.  Nevnte jeg at det satt 800 "gale" Rossi fans på nabotribunen...

Det hele ble avsluttet med at det ble tatt et "bilde" med et gammelt trekamera.  Han fikk snudd baneret mot tribunen så alle skulle få se det.  Det ble ikke mindre begeistring på nabotribunen av det...

Til slutt fikk han med seg "100" flagget, fikk fyra sykkær'n og fortsatte på æresrunden.

Så svaret på spørsmålet over er for noen av oss: 50 meter unna...

Premieutdelingen ble som sist gang, og akkurat som sist, så var Stoner fullstendig utslitt, han må ha et virus eller no ?

Da gjenstod kun et løp til for oss, og det var Rookie løpet.  Sturla kom fint ut fra start, var # 2, men gikk raskt opp i ledelsen.  De neste par rundene vekslet det hele litt, men så tok Sturla en Rossi, han knep et tiendel eller pr. runde, og snart var han såpass langt foran at de 3 bak var mer interessert i hvem som skulle bli # 2.  Som seff. førte til at Sturla skled enda lengre i fra...

Vi viftet som gale med det norske flagget på cooldown runden, og denne gangen tror jeg faktisk han så det.

Det å høre "Ja vi elsker" på et slikt arrangement, det kan jeg love dere er noe heeelt spesielt...

Da var "The Dutch TT # 79" over, og kun hjemturen gjenstod.

VI hadde pakket det meste, og var ute av Assen før kl. 18.  I år så hadde jeg bestilt rom på et lite hotell i Hollenstedt, det er ca 3-4 mil vest for Hamburg.

Turen dit gikk problemfritt, vi hadde en bitteliten regnskur ved Bremen, og en omkjøring på en 4 mil via bundesstrasse pga veiarbeide.

Så til årets gode historie:

Ivar, Trond og Steinar dro rett etter Motogp løpet, så de kom frem til hotellet før oss.  Husker dere jeg nevnte den 1200 GS'en ?  Det er Steinar sin.  Da de ankom hotellet, så var de litt usikre på parkeringen, så Steinar parkerte det digre dyret litt på bortsiden av hotellet.  Da kom verten ut å lurte på om det var Steinar sin sykkel ? Joda, det var da det.  Fint, da kan du parkere her, så pekte han og lo så tårene trillet og slo seg på låra: det var på handicap plassen ved siden av inngangsdøra...  Verten kjører 999 på bane og 998 på veien.  Jeg kan forøvrig anbefale dette hotellet hvis noen er i de trakter, veldig god mat, hyggelig vert og koselig sted, Hollenstedt Hof.

VI fikk god mat, godt drikke og jeg var vel ikke i seng før 0230 eller så.  Dette har vært en fin tur .

Og: ikke noe påsan, ørepropper osv. denne natta....

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Søndag 28/6, tilbaketur.

Vi var ikke så tidlig oppe, Trond, Steinar, Grethe, Kjell Arild og Morten skulle til Kiel, og den fergen ikk ikke før kl 14.  Ivar, trine og meg selv skulle til Hirtshals, og den fergen gikk ikke før kl 22 på kvelden.

Vi brøt opp etterhvert og dro hver vår vei, det gikk greit inn til Hamburg, mend et var litt veiarbeid nord for Hamburg og faktisk også litt syd i Danmark.

Turen opp til Hirtshals var uten noen uønskede innslag, og vi var i Hirtshals kl. 1830, sjekket inn og ruslet bort i "sentrum" for en matbit.

De på Kielfergen fikk med seg WSB løpet i en av barene ombord, til noen duggfriske...

Båten kom som den skulle, vi kom oss ombord, fikk surret sykklene og fant plassene våre.  Ivar fikk sove litt på båten, han skulle kjøre Larvik-Gjøvik på natten, så det var viktig at han fikk noen timer søvn.  Selv fikk jeg ikke sove noe som helst.

Kl. 0200 var vi i Larvik, og jeg var hjemme kl. 0230 og sovnet en time senere.

Så:

I år var det kjempevær, varmt og ubetydlig med regn.

Motogp ble kanskje ikke så spennende, men *VI* var der når Rossi tok sin 100.e seier.

Atmosfæren, stemingen, folkemassen, fanklubben, sykklene, lyden, nedleggene, innbremsingene, svingene, bakhjulsstyringen gjennom sjikanen alt dette gjør det til en helt spesiell opplevelse.  Det er tross alt Nederlands største idrettsarrangement, det er godt over 100 000 tilskuere tilsammen disse dagene.

Så igjen for de som ikke ble med, denne utgaven var totalt sett blant de beste, spes. været bidro til dette.

Billettsalget for "The Dutch TT # 80" lørdag 26/6-2010 åpner vel i oktober vil jeg tro, dere er herved invitert (det gjelder deg også Odd...)

Takk for oppmerksomheten.

Top 10 Contributor
Posts 981
Medlem# 589

Takk for kjempeunderholdende entusiastisk lesestoff - kosa meg gløgg med dette  !!!!!!

Kjør vakkert Yes

Donna Mai-Brith #848

Top 10 Contributor
Posts 1 666
Medlem# 234

Corse medlem

Fantastisk Big Smile Denne tråden har jo blitt rene tradisjonen her inne!

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem

Lysande referat! Clap

Distriktsrepresentant - Sør

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Neste år er det # 80, Ivar & jeg mener vi bør kunne klare # 100...

Top 10 Contributor
Posts 1 666
Medlem# 234

Corse medlem

Hvor gammel er du om 21 år, da? Smile

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Ingen kommentar...

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Tar frem denne litt tidligere enn vanlig...

Saken er at det ser ut til at billettsalget har startet, men da kun i form av fax/brev bestillinger.

Det er mer info på gjemmesiden, www.tt-assen.com

Siden det er etterspurt turinitativ, så er herved utfordringen oversendt.

Det er bare å kontakte banen for billetter.

Når det gjelder gjennomføring av turen, så bør en finne det meste i denne tråden, og hvis det skulle være noe en lurer på, så er det bare å legge inn spørsmål her...

Velkommen !

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Da er vi igang igjen !

Til glede for gamle og nye lesere, her er årets utgave av "The Dutch-TT", Assen, Nederland.

I fjor var det en bra utgave:  lite regn, norsk seier og: "Hvor var *du* da Rossi tok seier # 100 ?"

Tidspunkt:  24-26/6-2010.

Sted:  Assen, Nederland.

Hvordan komme seg dit:  Til fots, trøsykkel, emse, bur, fly, båt, tog - whatever.  Spiller ingen rolle.

Bosted:  Hotell kan nok bli vanskelig, men en kan muligens fortsatt få tak i campinghytter osv, teltplass får en uansett.

Jeg har reservert 10 billetter på Harbochttribunen.

De skal betales til helgen...

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

En liten bump, kom på at jeg ikke har skrevet referat fra i fjor, så det må jeg jo få gjort...

Top 50 Contributor
Posts 165
Medlem# 987

Hvorfor ikke lage en ny tråd ?

Jeg har billett. Og vi er en gjeng med en stk Busa, sjark Sportster,CB1000r, R6, VFR 800,en svær kawa med stikk-køye og en gul Ducati 748.

Page 9 of 11 (152 items) « First ... < Previous 7 8 9 10 11 Next > | RSS