Norsk Ducatiforening Desmodromene

998s i Norge

rated by 0 users
This post has 88 Replies | 6 Followers

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem
rerell Posted: 01-31-2008 0:52

Vill inte kapa JungleBills tråd i till-salgs-delen, så jag gör en ny här. JungleBill skriver att "vi känner till" 4 st 998s i Norge. Det var sannerligen inte många! Jag tror förresten att den som uppges att finnas i Kr.sand gick till Harstad för några år sedan, var till salu igen i höstas, och såldes då till Trondheim efter vad jag har hört.

Hursomhelst, nu känner vi till 5. Jag tar in en 2004 998s Final Edition i mitten av februari. Kanske den enda FE'n i landet, efter vad jag förstår här. Løvaas har ivf aldrig sålt någon 04 FE säger de, och det känns ju speciellt måste jag erkänna. Om någon skulle känna till en annan FE i Norge så säg det gärna. 

Lycka till med salget, JungleBill. Räknar med att den där snappas upp relativt fort. Jag hoppas att den som köper den, och de som äger de andra 3, ger sig till känna här. Vore kul att "samla" samtliga exemplar i landet av denna fantastiska mc!

Distriktsrepresentant - Sør

Top 50 Contributor
Posts 155

Grattis.Smile

The Stig Wink

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem
Tack! Jag glädjer mig nåt helt sinnessjukt. :) Får bara hoppas att det inte blir några problem att få den registrerad i Norge.

Top 10 Contributor
Posts 1 360
Medlem# 749

Corse medlem

rerell:
Får bara hoppas att det inte blir några problem att få den registrerad i Norge.

For å være på den sikre siden så må du få de til å fremskaffe Certificate of Conformity samt Tysk Vognkort Del1 og Del 2. Alt må være i originaler.

Hvis det er fra Tyskland du henter da?  Kom fra Tyskland selv for 3 uker siden så jeg har vært igjennom mølla.

Dagfinn (Daffy Duc)
-- Desmodromene Corse General --

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem

Det är Tyskland ja (förstås).

Får med mig Ausfuhranmeldung, Zulassungsbescheinigung Teil II/Fahrzeugbrief och COC-dokument.

Osäker på Zulassungsbescheinigung Teil I, behöver jag den?

Vad tog du hem? 

Top 10 Contributor
Posts 1 360
Medlem# 749

Corse medlem

:-)

Du treffer nok midt inn i spørsmålet om nye og gamle registreringspapirer. Vær forsiktig her da de utgåtte dokumentene (Fahrzugbrief) skal være stemplet  ugyldig og noe slikt. Greia er at Fahrzugbrief ble benyttet før 1.Okt 2005 og Zulassungsbescheinigung Teil II etter denne datoen. Begge deler er å betrakte som verdipapirer som beviser den rettmessige eieren av kjøretøyet. 

Jeg er ingen ekspert på dette det kan være lurt å dobbeltsjekke saker og ting. Be om å få faxet opp kopier av dokumentasjonen og ra så innom ditt lokale tollsted samt vegvesen og be de se på papirene om dette er ok for import og registrering. Det kan også praktiseres forskjellig fra sted til sted så liekgreit å sjekke lokalt med en gang. Så jeg er ikke siker på om du trenger del 1 eller ikke. 

Det går greit i de fleste tilfeller men noen ganger kan de sette seg på tverke for en ørliten detalj.

2 tips.

1.    Ausfuhranmeldung må utstedes av lokale tollmyndigheter der du kjøper den. Det er ofte et spedisjonsfirma i et nabokontor som lager dokumentene for 25 euro i cash. Deretter går du til tollkontoret og får utstedt utførselsdokument. Noen tollregioner bruker fortsatt gammel manuelt system og er fanatisk opptatt av stempler. Stempel er viktig. :-) Det er jo sikkert som banken. Men noen har gått over til automatisk system der en kode og strekkode erstatter stempelet.  Hvis det er moms i sykkelen så er dette veldig viktig. Hvis ikke så er det ikke like viktig.

2.    Sjekk rammenummer mange ganger. Både på sykkel, recknung, Ausfuhranmeldung, CoC og registreingsdokumenter. Det blir ofte gjort skrivefeil ifbm utførselsdokumentene. Det pleier å ordne seg men det skaper en haug av brevskiving i etterkant.

Jeg hentet en 1098 demosykkel gått 955 km. :-)

Dagfinn (Daffy Duc)

Top 10 Contributor
Posts 1 360
Medlem# 749

Corse medlem

Ingenting er som å kommentere sitt eget innlegg. :-).

Generelt om import av Ducati.

Det er usikkerhet ifbm import da man ikke har like god mulighet til å sjekke ut allting på forhånd. Særlig historikk på litt eldre modeller. Det kan også i mange tilfeller faktisk være dyrere enn å gå til en merkeforhandler i Norge. Lønnsomheten er avhengig av mange faktorer som f.eks antall sykler tilgjengelig i det lokale markedet, valutakurs osv. Regnet for eksempel på en Hypermotard. Der endte jeg opp med en mulig gevinst på kun 10.000,-. Det er ikke verdt all jobben og risikoen for denne summen. Da ville jeg mye heller betalt full pris i Norge.

Import er et kjempefint alternativ når man skal ha noe spesielt eller når tilgangen i Norge rett og slett er for dårlig og har presset opp prisene unødvendig høyt ifht f.eks markeder som Tyskland. 

Jeg ønsket å legge til dette for å gi dere en litt nyansert bilde på import. Import er ikke ensbetydende med å spare en haug med penger.

Dagfinn (Daffy Duc)

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Og evn. gevinst vet en jo ikke før en skal selge sykkelen.  Da jeg tok inn min 916, så fant jeg det året ingen til under ca. 125'.  Min kom på 95' ferdig importert og alt betalt på gata i Gnore.

Har fulgt med litt i England og eldre monster 900 går for £ 1500-2000.  Rene 916-type banesykler ligger også i det området, men det kan variere voldsomt, avhengig av hvor mye utstyr som er med.

I USA er det enda billigere, men problemet her er at de syklene ikke er EU-typegodkjente.  Derved så får en ikke registrert de her hjemme.  Hvis en skal ha en ren banesykkel, så koster typisk en 1098S 80-100' eks frakt og moms, vanlig 1098 er tilsvarende billigere.

Hvis noen vet om noen som kan ordne Eu-typegodkjenningspapirer + CoC på usianske sykler, så er jeg svæææært interessert...

Regards, PerJ (gate:  '94 916 S, bane: '08 1098, Solgt: '08 1098 S)

Top 75 Contributor
Posts 73
Heisann! Det stemmer rerell..
den som nå går i Kr.sand ble kjøpt i Harstad i fjor høst.. eieren bor i Kr.sand men pendler til Tr.heim så infoen din stemmer.. :-)
Har kontakt med eieren på facebook...
Aldri hørt om, eller sett en 998s FE jeg heller...
mener å ha sett en 998 FE 04 men ikke 998s, så kan godt hende du får den eneste.. og det er jo gøy da!! :-)
litt av grunnen til at jeg sier "kjenner til" er at de eneste 998s omsatt siste 2 årene på finn.no eller autodb.no er min, en kompis sin, og den siste nå fra Harstad.
min og kompisens sin går her i oslo.. vi har ikke sett andre her inne eller på treff, eller turer...
Lykke til med innførselen rerell !! :-)
Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem

Daffy:

Import er et kjempefint alternativ når man skal ha noe spesielt eller når tilgangen i Norge rett og slett er for dårlig

Detta är orsaken till att jag väljer att importera, dvs tillgång (eller bristen därav). Svårt att säga något om prisläget när jag inte har hittat någon motsvarande i Norge, men min gissning är att det inte hade varit dyrare att köpa den här, om det bara hade funnits någon att köpa. :)

Tack för tips om att faxa upp kopior av dokumenten. Det ska jag be dem göra!

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem

pertj:

I USA er det enda billigere, men problemet her er at de syklene ikke er EU-typegodkjente.  Derved så får en ikke registrert de her hjemme. 

En annan orsak att akta sig för USA-cyklar är att de faktiskt kan ha annan (sämre) spec. US-versionen av 998s, bara för att ta ett exempel, fick inte deep sump motorn, som den Europeiska versionen har. Pga utsläppsrestriktioner (elns) fick den istället standard 998-motorn, vilket ju gör det till en helt annan cykel, imo. 

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem

Daffy:

Jeg hentet en 1098 demosykkel gått 955 km. :-)

Grattis till 1098'n förresten! :) 

Top 25 Contributor
Posts 566
Medlem# 861

Corse medlem

JungleBill:
Heisann! Det stemmer rerell..
den som nå går i Kr.sand ble kjøpt i Harstad i fjor høst.. eieren bor i Kr.sand men pendler til Tr.heim så infoen din stemmer.. :-)
Har kontakt med eieren på facebook...
Aldri hørt om, eller sett en 998s FE jeg heller...
mener å ha sett en 998 FE 04 men ikke 998s, så kan godt hende du får den eneste.. og det er jo gøy da!! :-)
litt av grunnen til at jeg sier "kjenner til" er at de eneste 998s omsatt siste 2 årene på finn.no eller autodb.no er min, en kompis sin, og den siste nå fra Harstad.
min og kompisens sin går her i oslo.. vi har ikke sett andre her inne eller på treff, eller turer...
Lykke til med innførselen rerell !! :-)

Ok, så då går den faktiskt i Kr.sand igen (eller delvis kanske), den 998s'en då? Så kul!

Du har sett en 998 FE, som inte var en S? Jag var osäker på om det faktiskt existerade en sån modell, men då gör det väl det då. :)  Nästan överallt jag har sett att det skrivs om "998 FE" har det visat sig handla om en S ändå.

Top 10 Contributor
Posts 1 666
Medlem# 234

Corse medlem

998FE = 998S med monosits, alubakramme og litt ekstra tricolore her og der.

edit: ... og Öhlinsgaffel Smile 

Top 10 Contributor
Posts 1 438
Medlem# 568

Corse medlem

Helge:

998FE = 998S med monosits, alubakramme og litt ekstra tricolore her og der.

edit: ... og Öhlinsgaffel Smile 

Men har den 998R motor'n ?  Hvis ja, har den da den lille computer'n som sitter på siden av sykkelen, ved batteriet...

Eller er det den vanlige computer'n under sitse'n ?

2 minutter senere...: Joa, den har den lille computer'n som sitter bak batteriet.  Ihvertfall hvis en kan stole på delekatalogen til Ducati.  Det betyr i såfall at det er enklere å bygge om til biposto hvis en skulle ønske det.  Det eneste som er igjen baki der, er lykta + braketten til sallåsen.

Regards, PerJ (gate:  '94 916 S, bane: '08 1098, Solgt: '08 1098 S)

Page 1 of 6 (89 items) 1 2 3 4 5 Next > ... Last » | RSS