Norsk Ducatiforening Desmodromene

Reparere tank

rated by 0 users
This post has 3 Replies | 0 Followers

Top 150 Contributor
Posts 27
Medlem# 803

rolf76 Posted: 07-10-2006 23:49

Har kjøpt meg noen brukte deler på ebay

Lurer da på. Hvor kan jeg få fikset tanken. Har hørt at det går ann å blåse den opp med vann

Savner sykkelen min. Har lyst på en "ny" 998

Top 50 Contributor
Posts 123

rolf76 wrote:
Har hørt at det går ann å blåse den opp med vann

Vann er lite egnet da det ikke lar seg komprimere (og derfor kan ikke lage mer trykk enn vannsøylen du påfører), men det er sikkert trykkluft du mener. Det avhenger litt hvordan skade det er - det ser ut som om du har en rett knekk? Trykkluft egner seg godt til små bulker uten skarpe knekker - de "popper" man ut ganske enkelt. Har du derimot skarpe kanter i bulken, vil du ikke få de rettet ut med trykkluft skikkelig, iallefall ikke før tanken også blir ødelagt av trykket.

Det kan være du må du på med å lodde fast noe du kan dra ut knekken med. Det finnes spesialverktøy for dette, men har du ikke det kan du lodde fast bolter med hodet mot tanken rett over bulkene du vil rette ut, legge en plate over med hull i til skruen - og trekke bolten til deg med tang eller med å skru på en mutter+skive så langt ut som du mener den skal. Du kommer relativt godt til innsiden av 748/9xx tanken(ta ut pumpa), så du kan etterhvert benytte deg av et mothold og en hammer slik at du får jevnet ut bulkene når du har dratt de langt nok med bolt-teknikken. Da skal det bli minimalt med sparkling før du lakker den opp igjen.

Evt. - spar tid og bruk Ebay igjen til å få deg en billig tank Wink [;)]

2000 996SPS
Top 150 Contributor
Posts 27
Medlem# 803

Det er det som er det fine med vann. det er mere kontrol over hva som skjer. Det popper ikke ut

Har en pumpe på jobben som gir 0-550 bar i trykk. Vi bruker den til å trykk teste luft slanger. Hadde ikke arb. plassen min vært i Brasil, hadde jeg prøvd meg med den.

Det blir sikkert en ny runde på ebay

Savner sykkelen min. Har lyst på en "ny" 998

Top 10 Contributor
Posts 1 406
Medlem# 568

Corse medlem

Jeg ville gjort som forslaget over, rent bortsett fra at jeg ville ha sveiset de på.

Det finnes spes. "studs / nagler" nettopp til dette bruk.

De punktsveises fast & så bruker du en Nokker / trekkhammer for dra ut bulkene.

Sjekke f.eks. her www.gasolin.no

Regards, PerJ (gate:  '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)

Page 1 of 1 (4 items) | RSS